Hoe komt het televisiesignaal van de tv-makers bij providers als Ziggo?

Gaat dat tegenwoordig allemaal via de satelliet of ook nog deels via kabels?
(ik ben een boek aan het schrijven dat o.a. handelt over problemen met satellieten en ik wil weten in hoeverre er dan nog tv gekeken kan worden)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Providers sluiten contracten af met leveranciers. Dit i.v.m. rechten enz..
Dan hangt het er van af hoe de leverancier zijn product distribueert.
Sommige signalen gaan nog steeds via analoge leidingen (koperdraad) of ook via glasvezel.
Het kan ook met straalverbindingen, satellieten of misschien zelf over internet verbindingen.
Niet voor ieder signaal geldt de zelfde manier van overdracht.
Sommige signalen worden bij hun zelf gegenereerd zoals het matrix beeld (met verschillende tegels) en ook de reclame die ze op de niet gebruikte tijd uitzenden. Hier zijn apparaten voor.
Wel wordt het signaal 24 uur bewaakt om te garanderen dat hun uitzendingen niet wegvallen.
Providers hebben dan ook een infrastructuur om het signaal naar de huiskamer te transporteren en gaat meestal via kabels (zowel koper als glasvezel)
Sommigen zoals KPN Digitenne heeft masten staan waar het signaal de ether wordt ingestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gaat dat allemaal dan nog over satellieten? Die techniek is toch verouderd? Ik veronderstel dat alles nu over glasfibers gaat. Daaroverheen kun je hele grote transportsnelheden halen, vermoedelijk op basis van internet-achtige protocollen.

In de jaren '90 ging alles nog over satellieten. Maar satellieten kunnen uit koers raken. Om hem weer terug te krijgen, heb je brandstof nodig. Als die brandstof voor koerscorrecties op is, is de satelliet verloren.