tv verbindingen

ik ben normaal redelijk handig met techniek enzo. maar uit al die tv pakketen wordt ik niet wijs... digitenne. glasvezel. sataliet. hd...

wie kan me uitleggen wat het beste beeld leverd (er is geen budget. maar mijn pa's jaarsalaris leek me overdreven)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Voor zover ik weet is satteliet de hoogste kwaliteit. Maar HD is ook erg goede kwaliteit. Digitenne is dan de slechste kwaliteit. Of je HD via de kabel of glasvezel bekijkt lijkt me niet veel uit te maken. Als je dat op een goede fullhd tv bekijkt ziet het er gewoon goed uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Digitenne is van KPN en daarmee kijk je televisie zonder van de kabel gebruik te maken. Heeft een vrij beperkt aantal zenders, 23 geloof ik. Je krijgt een decoderkastje met een smartcard erin en een antenne die het liefst dicht bij het raam moet zetten. Werkt vaak niet goed. Bij mij doet het beeld het helemaal niet meer; ik hoor alleen het geluid, hoe ik de antenne ook richt. Voorbijrijdende brommers schijnen ook storing te geven.

Glasvezel kan alleen als dat net is aangelegd. Nog geen ervaring mee want ze leggen het op het ogenblik hier aan en de prognose is dat het in oktober klaar is.

Satelliet heb ik niet want dan moet je voor een hoop zenders weer een abonnement afsluiten. Hoe de ontvangst is weet ik niet. Je schotel moet goed gericht worden.

Ik ben tevreden over het beeld van digitale televisie. Het is scherper dan van analoge televisie en je hebt dan ook veel meer zenders dan bij analoge.

Van HD tv weet ik niks af
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HD tv is toch niets meer dan digitale tv met een aantal "HD zenders"? Zenders die dus betere kwaliteit hebben dan de reguliere digitale zenders.
zondag
13 jaar geleden
En dat vraag je aan mij? Ik weet van HD tv niets af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor HD heb je altijd een HD-decoder nodig, zeker niet elke digitale decoder ondersteunt dat.
Beste beeldkaliteis is Sattelliet ontvangst. Voor NL zenders Canal Digital. Engelse zenders gratis via FreeSat. Voor overzicht raadpleeg RTV Sattelliet Programma gids.

Let wel. In veel steden is plaatsing van schotels niet altijd toegestaan.

Kabel & glasvezel ontlopen elkaar niet zoveel. Beide kennen uitgebreide Digi pakketten. Glasvezel is juut bedoeld voor 2weg systeem. Video on demand, camera toezicht, selle hoogwaardige data verbindingen.

Digitenne geeft kwaliteitief gezien de minst goede beeldkwaliteit. Storing bij langsrijdende brommers en oudere typen auto's.

Vraag bij div aanbieders: Kpn, Tele2 Canal Digital en lokale kabelboer een off aan. Geef aan wat je wilt ( TV - in Hd, Internet, telefoon?). en neem de goedkoopste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een (digitaal) TV signaal bevat ENORM veel data.
Een HD signaal (waar NOG meer informatie inzit heeft dus bijna het dubbele.

Omwille van snelheid, opslag en transport, wordt er gebruik gemaakt van compressie.
Dit houd, simpel gezegt in dat er informatie wordt 'weggegooit'. Dit probeert men zodanig te doen dat je daar zo min mogelijk last van heb (kwaliteitsverlies).

Wat overblijft is een bepaalde bandbreedte. Men kan een signaal bijvoorbeeld met 7Mbit/seconden overzenden maar ook met 20Mbit.
Je begrijpt dan denk ik wel dat je om een 'groot signaal' over 7 Mbit wilt sturen, meer weggegooit moet worden. Vandaar dat je verschillende kwaliteitsniveaus kan krijgen voor verschillende mediums.

In principe kan je het volgende lijste aanhouden:
1- satelliet
2- Digitale (HD)tv via kabel
3- analoog signaal via kabel
4- Digitenne

Let wel dat er op een medium (laten we zeggen: kabel) verschillende kanalen, verschillende data rates toegewezen krijgen. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van contracten die opgemaakt worden en dus vaak een financiele afweging.

Zo kan het theoretisch zijn dat een kanaal via digitenne een betere kwaliteit heeft als via de kabel.

In de praktijk komt dat natuurlijk niet voor maar kanalen kunnen wel onderling van kwaliteit verschillen.
ronaldP
13 jaar geleden
Hoewel satelliet vroeger wel beter was dan kabel is dat nu al gelijk of wint kabel soms, met satelliet kan je wel goedkoper uit zijn. Glasvezel is interessant maar nog niet overal verkrijgbaar. Digitenne is zwakke kwaliteit en veel gezeur met verbinding.