Waarom zijn op de NOS weerkaart delen van Scandinavië en IJsland lichter groen gekleurd dan andere delen van deze kaart.

Op de NOS weerkaart na het 8-uur journaal zie ik bij het Europa overzicht altijd weer dat vooral IJsland maar ook delen van Scandinavië lichter groen gekleurd zijn, waarom is dit? In de afbeelding die bijgevoegd is zie je dit ook als je goed kijkt

Toegevoegd na 1 dag:
Help Aub mensen, ik heb steeds geen oplossing gevonden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga vanavond eens even extra goed kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, ik ook voor de vijde dag op rij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer gezien, nog steeds geen enkele toevoeging?!

Antwoorden (3)

Hert schijnt met de chroma key te maken te hebben,zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord op
De vraag aangezien ik vroeg waarom dat dat juist op die plekken geveurde. Graag enige verdere uitleg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, hier kan ik niets aan toevoegen. Ik dacht het antwoord gevonden te hebben, maar helaas....
Waarschijnlijk heeft het met hoogte en/of permanente sneeuw te maken. Je zien bijvoorbeeld ook dat Groenland lichter gekleurd is. Als je die kaart vergelijkt met Google Maps, zie je dat de lichte plekken overeen komen met de sneeuwgebieden:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=56.656226,-5.712891&spn=37.26401,78.662109&t=h&z=4
bamibal
13 jaar geleden
Ik zal het proberren, maar ken het echte antwoord eigenlijk ook niet. Misschien kun je het aan de NOS vragen?

Wat in ieder geval opvalt is dat het vasteland van Europa donkergroen is. Vooral in het midden. Hoe verder naar buiten hoe lichter. Dat lijkt een willekeurige overgang.

Op de foto die je hebt bijgevoegd zie je een aantal plekken die anders gekleurd zijn. IJsland is daar overigens niet bij. Het stuk land linksboven dat je ziet is Groenland (dichterbij Amerika). IJsland ligt namelijk veel dichter bij Europa (pal boven Engeland). De bergrug in Scandinavië is dus lichter, Groenland is veel lichter en stukjes van de Alpen ook. Aangezien het binnenland van Groenland nog veel lichter is dan de kust vermoed ik dat het ofwel met de ijslaag (eeuwige sneeuw) te maken heeft die zowel op Groenland of op de bergtoppen ligt. Een andere verklaring zou hoogteverschillen kunnen zijn, maar ik weet niet of Groenland erg heuvel-/bergachtig is eigenlijk. Aan de kust is het wel groen, wat verklaard kan worden door de matigende invloed van de zee.

Nogmaals, ik weet niet of het zo is, maar de meest logische verklaring lijkt mij dus het feit dat er altijd sneeuw ligt op de zeer licht gekleurde plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je probeersel, allereerst: wat linksboven lichter is, is wel degelijk IJsland. Verder begreep ik je antwoord niet echt, enige verdere uitleg?