Waarom is teletekst als hoe teletekst is?

Ik wist niet hoe ik deze vraag beter kon vragen.
Teletekst ziet er zo ouderwets uit, alsof we die zijn vergeten mee te nemen naar de toekomst. Het is zo blokkerig en in een paar kleurtjes. Waarom is dat zo? Zijn we nog niet zo ver met de technologie dat dat niet een beetje mooier/beter kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Teletekst wordt meegezonden in een paar beeldlijntjes en is in 1974 zo bedacht. In die paar lijntjes kan niet meer informatie worden uitgezonden. Het is eigenlijk een volstrekt achterhaald medium, maar ongekend populair. Jong en oud weet hoe het werkt en gebruiken het om vlug het laatste nieuws te zien. Iedereen kent de pagina's 101 en 704. Toch vinden er wel vernieuwingen plaats. De BBC (die ooit Teletext heeft uitgevonden als Ceefax) heeft de ouderwetse teletekst afgeschaft en vervangen door een mooiere versie. Maar die is op 'ouderwetse' toestellen niet te ontvangen. Zolang het zo populair is zal het wel in deze vorm blijven bestaan.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe weten "ze" dat het populair is?
Ik denk dat de meeste mensen het eens zullen zijn met vernieuwing
escape
13 jaar geleden
Niet als ze daar een nieuwe TV voor moeten gaan kopen.
En de populariteit word onderzocht door bijv. de Stichting Kijk- en Luisteronderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tijd terug (2000?) kwam de TT-browser, wat mij betreft nog steeds een ideaal middel om even snel headlines na te kijken en dingen als het weer, spoorvertragingen, sportnieuws, filemeldingen enzovoorts.
Te downloaden op http://teletekst.nos.nl/ Aan hoe vaak die binnengehaald is, kunnen ze ook zien hoe populair TT nog steeds is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het niet eens met een vernieuwing..het ziet er dan wel mooier uit maar het geeft een 10 x grooter probleem terug...reclame!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan let je niet goed op,
Het zit nu ook al vol met reclame
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat wel maar met een beperkt aantal beeld lijnen heb je ook maar beperkt reclame xD

Andere antwoorden (2)

Teletekst gaat erom om zo snel en vroeg mogelijk informatie te verstrekken.
Aan deze eis voldoet het.
Een mooie vernieuwde site met een stukje reclame erop daar zit ik niet op te wachten.
Maar dat zal het in de toekomst niet aan ontkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt van uitgegaan dat er nog steeds televisie zijn die nog ouderwets zijn. Ze willen nog steeds dat teletekst overal te lezen is.
Als het teletekst gaan vernieuwen na de laatste technologie, dan zal dat niet meer geschikt zijn voor de oudere televisies. Volgens mij is dat de reden waarom ze er niets aan doen. En dat is ook wel goedkoper zo.