niks bijzonders, het apparaat krijgt gewoon stroom en zal, als het niet kapot is tenminste, gewoon werken. aan veel stekkers zit niet eens een boven en/of onderkant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien bedoelt hij wel met de andere kant van de kabel! Maar dat lijkt me moeilijk want dat gaat niet passen.

Als je de stekker omdraait gebeurt er inderdaad niks bijzonders!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het stopcontact zitten twee pootjes, een heeft spanning en de andere niet, dus ergens is dat niet zo'n gekke vraag.

Omdat de spanning wisselspanning is (plus en min, om en om), maakt het niet uit. De apparaten zijn zo gebouwd dat dit geen probleem is, en bij de meeste apparatuur is het van nature geen probleem. Een lamp bijvoorbeeld heeft geen plus of min. En in een transformator zit eerst een gelijkrichter, die de plus-min van de stroom plus-plus maakt, en daarna afvlakt naar een gelijkspanning.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt als een bus. Misschien een leuke aanvulling: In sommige landen zijn de stekkers (van oudsher) zodanig ontworpen dat deze maar op één manier in een contactdoos passen, waardoor ook in de aangesloten apparaten de polariteit gehandhaafd blijft. Ook in de aangesloten apparaten is dus bekend welke draad de fasedraad is en welke draad de nuldraad. Dit is onder andere het geval bij Belgische en Franse Type E-stekkers. Een contactpen in de contactdoos valt in een gat in de stekker en voorkomt dat de stekker 'omgekeerd' in de contactdoos wordt gestoken.
Als je het nou probeerd, dan kan je ons daarna vertellen wat er is gebeurd..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft wel invloed op de polariteit:

Polariteit

In sommige landen zijn de stekkers (van oudsher) zodanig ontworpen dat deze maar op één manier in een contactdoos passen, waardoor ook in de aangesloten apparaten de polariteit gehandhaafd blijft. Ook in de aangesloten apparaten is dus bekend welke draad de fasedraad is en welke draad de nuldraad. Dit is onder andere het geval bij Belgische en Franse Type E-stekkers. Een contactpen in de contactdoos valt in een gat in de stekker en voorkomt dat de stekker 'omgekeerd' in de contactdoos wordt gestoken. In Nederland kent de contactdoos geen pen. In via een stekker aangesloten apparatuur mag in Nederland dus niet meer vertrouwd worden op de kleurcodering voor fase en nul van de aansluitdraaden.

Bij toepassing van stekkers die ook op gepolariseerde systemen passen, zoals met name de Type C CEE 7-17 en Type E & F hybride CEE 7/7, verdient het aanbeveling de bedrading in stekker en apparaat toch nadrukkelijk volgens de voorgeschreven polariteit te monteren, ook als dit voor de eigen situatie theoretisch geen verschil maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er gebeurt niks alles werkt gewoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals Johndoedel vermeldt, heeft het invloed op de polariteit. In sommige landen kun je de stekker maar op een manier in het stopcontact doen en heb je dus nooit een polariteitsverschil.

Puristen zullen redeneren dat het altijd beter is om de juiste volgorde aan te houden. Weliswaar zitten er in bijna alle apparaten transformatoren die de binnenkomende electriciteit omzetten naar een niveau waar het apparaat intern op werkt, maar minieme verschillen zouden merkbaar zijn. Bjvoorbeeld bij hele dure geluidsinstallaties schijnen mensen verschil te horen als de polariteit van de stekker niet klopt.

In principe gebeurt er dus niets direct waarneembaars, maar zijn het meer minieme verschillen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet veel, je apparaat zal gewoon werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het apparaat dat er aan die stekker hangt natuurlijk. Maar voor de werking van het apparaat maakt het geen verschil in elk geval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bedoeling is dat stroom gaat lopen. De cirkel moet rond zijn.
Of dat links of rechts om is maakt niks uit.

Voor juiste werking is het afhankelijk of je gelijk of wisselspanning hebt.

Zou je echetr bij bijvoorbeeld een Accu de polen verkeerd aansluiten gaat de zekering eruit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De + word - en de - word +. Maar daar merk je nietss van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zolang je gebruik maakt van wisselspanning zal er niets gebeuren. (in NL 230V en/of 380V)
de polariteit wisselt ongeveer 50 keer per seconde dus die ene keer dat jij je stekker andersom er in steekt voegt niets toe.
maar maak je gebruik van gelijkspanning dan heb je kans dat je apparaat opgeblazen wordt.
( denk aan 12V, 24V)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan zit je stofzuiger in de muur
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland zal het niks uitmaken hoe om je een stekker in het stopconctact stopt. In andere landen kan dit wel verschil maken, in landen als Engeland is het niet mogelijk om de stekker andersom in het stopcontact te doen vanwege de vorm. Dit is waarschijnlijk gedaan om te voorkomen dat er storingen op het stroomnet kunnen plaats vinden door verkeerd om ingeplugde stekkers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe tegenstrijdig het ook lijkt bij wisselspanning, soms kan het toch een bepaald effect hebben op apparatuur.

Als je bv googled op "stekker andersom audio versterker brom" zul je meerdere links vinden waarin wordt verteld dat je een brom uit je audioapparatuur kan halen door de polariteit te veranderen.

Het lijkt makkelijk om te zeggen: "er is geen min en plus want het is wisselspanning dus het maakt niets uit"
Daarop zou ik wilen zeggen: pak eens een blauwe draad vast en vervolgens een bruine.
Klinkt flauw maar op de bruine staat een spanning die continue varieert TOV (!) de blauwe (nul) draad.
Voor 99% van de apparatuur is dat geen probleem maar voor sommige gevoelige (audio of meetapparatuur) zeker wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wist dat het in de "high end" kringen ook wel is gezegd werd.

Phasing, polariteit. De manier waarop de netstekker(s) in het stopcontact zit is belangrijk voor het geluidsbeeld.
Als dat het geval is moet je de apparatuur onmiddelijk terugbrengen, want dan heb je rommel gekregen. Apparaten behoren ongevoelig te zijn voor hoe de stekker ingestopt is.
De luidsprekers moeten wel met gelijke polariteit aangesloten worden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
helemaal niets... maakt geen verschil.