werkt een bredere pan op een iets smallere inductiekookplaat?

Ik heb onlangs een inductiekookplaat aangeschaft. Het is van het merk Silvercrest van Lidl. Daarom staat dat de pan maximaal 22 cm als diameter mag hebben. Ik vraag mij af of een pan met een grotere diameter meteen niet zal werken op de inductiekookplaat of is het alleen dat hij dan die 2 cm niet opwarmt? Ik wil de inductiekookplaat niet uitgebreid gebruiken i.v.m. retouren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een grotere pan op een kleinere kookzone kan wel, een kleinere pan op een grotere kookzone geeft storing.

De inductieplaat van Silvercrest heeft toetsen en display voor de bediening vlakbij de kookzone zitten. Als je een te grote pan gebruikt zal die te dicht bij de elektronica van de bediening kunnen komen, waardoor die te heet kan worden. Je loopt dan het risico dat de elektronica niet meer goed werkt. De bodem van de te grote pan zal dus wel opwarmen en als het een goede warmtegeleidende pan is zal ook de rand buiten de kookzone heet worden. Goede kookplaten zullen een zekere marge hebben rondom de kookzone zodat er niet meteen iets kapot gaat als je een hete pan buiten de kookzone plaatst (een te grote pan, of een passende pan die je per ongeluk verschuift). Of die tolerantie er ook is bij een goedkope kookplaat van de Lidl is de vraag. Niet alleen de toetsen en display, maar ook de randen van de plaat qua constructie zijn mogelijk niet goed bestand tegen hete pannen op het glas. Als je nu al weet dat je de kookplaat wil retourneren, dan dien je de plaat niet te gebruiken, ook niet met een passende pan. Netjes terug in de verpakking en terugsturen. Volgende keer eerst de omschrijving lezen als je een kookplaat wil voor een pan groter dan 22cm, want het staat er duidelijk bij vermeld.

Bronnen:
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-dubbele-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100