werkt een bredere pan op een iets smallere inductiekookplaat?

Ik heb onlangs een inductiekookplaat aangeschaft. Het is van het merk Silvercrest van Lidl. Daarom staat dat de pan maximaal 22 cm als diameter mag hebben. Ik vraag mij af of een pan met een grotere diameter meteen niet zal werken op de inductiekookplaat of is het alleen dat hij dan die 2 cm niet opwarmt? Ik wil de inductiekookplaat niet uitgebreid gebruiken i.v.m. retouren.

2.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Het zal wel werken, alleen zal pan niet ideaal opwarmen.
ronron1212
een jaar geleden
Zo lang je pannen geschikt zijn voor inductie zal het wel gaan
paulus811
een jaar geleden
Als je van plan bent om de plaat te retourneren, hoor je deze helemaal niet te gebruiken. Ook niet met pannetjes die wel passen.
Utrecht
een jaar geleden
Een pan die (iets) groter is dan de kookplaat werkt prima. Geen enkel probleem.
Andersom kan het wel problemen geven: een te kleine pan kan het vermogen van de kookplaat onvoldoende opnemen waardoor de kookplaat uitvalt (of alleen op een lagere stand wil werken).
Vooral van belang is dat je pannen echt geschikt zijn voor inductie. In mijn ervaringen zetten fabrikanten er erg makkelijk op dat pannen op inductie kunnen, waarbij dit soms maar net het geval is. Je merkt dan dat de kookplaat alleen op lagere standen nog werkt. Aan de andere kant heb ik een plaatstalen wokpannetje: een erg dunne (maar stalen) bodem met een kleine oppervlakte. Maar deze gaat als een tierelier, ook op een grotere plaat.
Dus zorg vooral voor goede pannen. Goede pannen (met een dikke stalen boden) verdelen de warmte zo goed dat het niet veel uitmaakt hoe groot de kookplaat is. Dus maak je geen zorgen over pannen die groter zijn dan de kookplaat.

Antwoorden (2)

Een grotere pan op een kleinere kookzone kan wel, een kleinere pan op een grotere kookzone geeft storing.
jc54
een jaar geleden
De inductieplaat van Silvercrest heeft toetsen en display voor de bediening vlakbij de kookzone zitten. Als je een te grote pan gebruikt zal die te dicht bij de elektronica van de bediening kunnen komen, waardoor die te heet kan worden. Je loopt dan het risico dat de elektronica niet meer goed werkt.

De bodem van de te grote pan zal dus wel opwarmen en als het een goede warmtegeleidende pan is zal ook de rand buiten de kookzone heet worden. Goede kookplaten zullen een zekere marge hebben rondom de kookzone zodat er niet meteen iets kapot gaat als je een hete pan buiten de kookzone plaatst (een te grote pan, of een passende pan die je per ongeluk verschuift). Of die tolerantie er ook is bij een goedkope kookplaat van de Lidl is de vraag. Niet alleen de toetsen en display, maar ook de randen van de plaat qua constructie zijn mogelijk niet goed bestand tegen hete pannen op het glas.

Als je nu al weet dat je de kookplaat wil retourneren, dan dien je de plaat niet te gebruiken, ook niet met een passende pan. Netjes terug in de verpakking en terugsturen. Volgende keer eerst de omschrijving lezen als je een kookplaat wil voor een pan groter dan 22cm, want het staat er duidelijk bij vermeld.
een jaar geleden