Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik er achter of ik een fase 1 aansluiting heb?

Ik wil een elektrisch kookplaatje kopen van 2000 watt en daar heb je een fase 1 aansluiting voor nodig.Op mijn slimme meter staat: 0.25-5 (80)A 230V 50 Hz. Op mijn energierekening staat: t/m 3 x 25A. Heb ik dan een fase 1 aansluiting?

1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dit schrijft Zoofy erover

Bij het aansluiten van een fase aansluiting heb je keuze tussen een 1 fase of een 3 fase aansluiting. Zoals je misschien al vermoed aan de cijfers kan een 3 fase aansluiting meer vermogen leveren dan een 1 fase aansluiting. Het verschil tussen een 1 fase of 3 fase aansluiting is namelijk dat een 3 fase aansluiting de mogelijkheid heeft om 3 kabels aan te sluiten die elk over 230V beschikken. Zo begint een 3 fase aansluiting bij 3 x 25 ampère en kun je deze uitbreiden tot 3 x 80 ampère. Vaak beschikken oudere woningen overeen 1 fase aansluiting, deze heeft dus 1 kabel voor 230 volt. In nieuwbouw huizen wordt dikwijls al direct een 3 fase aansluiting geïnstalleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Een 1-fase aansluiting is een standaard aansluiting met standaard stekkers en 230 V. Dit wordt normaalgesproken niet vermeld, maar kookplaten hebben vaak een 3-fase aansluiting met een speciale perilex stekker.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
tham
2 jaar geleden
Voor het kookplaatje welke ik wil kopen is géén perilexstekker nodig dus betekent dat dat ik een fase 1 aansluiting heb?
Inekez1
2 jaar geleden
Tegenwoordig zijn er steeds meer (kleine) inductie kookplaten of platen die niet alle 4 kookzones op vol vermogen kunnen gebruiken. Die zijn juist geschikt voor 1-fase aansluitingen met een 'normale' stekker. Dat staat er dan vaak juist wel bij, zodat mensen zonder 3-fase-aansluiting toch een inductiekookplaat kunnen kopen.
tinus1969
2 jaar geleden
@tham, klopt.
TurfGraver
2 jaar geleden
Perilex kan ook 1 fase (twee groepen) zijn.
Kookgroep.
https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/126277_perilex_1.jpg

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding