Hoe kom ik er achter of ik een fase 1 aansluiting heb?

Ik wil een elektrisch kookplaatje kopen van 2000 watt en daar heb je een fase 1 aansluiting voor nodig.Op mijn slimme meter staat: 0.25-5 (80)A 230V 50 Hz. Op mijn energierekening staat: t/m 3 x 25A. Heb ik dan een fase 1 aansluiting?

1.7K

Antwoorden (2)

Dit schrijft Zoofy erover

Bij het aansluiten van een fase aansluiting heb je keuze tussen een 1 fase of een 3 fase aansluiting. Zoals je misschien al vermoed aan de cijfers kan een 3 fase aansluiting meer vermogen leveren dan een 1 fase aansluiting. Het verschil tussen een 1 fase of 3 fase aansluiting is namelijk dat een 3 fase aansluiting de mogelijkheid heeft om 3 kabels aan te sluiten die elk over 230V beschikken. Zo begint een 3 fase aansluiting bij 3 x 25 ampère en kun je deze uitbreiden tot 3 x 80 ampère. Vaak beschikken oudere woningen overeen 1 fase aansluiting, deze heeft dus 1 kabel voor 230 volt. In nieuwbouw huizen wordt dikwijls al direct een 3 fase aansluiting geïnstalleerd.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Een 1-fase aansluiting is een standaard aansluiting met standaard stekkers en 230 V. Dit wordt normaalgesproken niet vermeld, maar kookplaten hebben vaak een 3-fase aansluiting met een speciale perilex stekker.
2 jaar geleden
tham
2 jaar geleden
Voor het kookplaatje welke ik wil kopen is géén perilexstekker nodig dus betekent dat dat ik een fase 1 aansluiting heb?
Inekez1
2 jaar geleden
Tegenwoordig zijn er steeds meer (kleine) inductie kookplaten of platen die niet alle 4 kookzones op vol vermogen kunnen gebruiken. Die zijn juist geschikt voor 1-fase aansluitingen met een 'normale' stekker. Dat staat er dan vaak juist wel bij, zodat mensen zonder 3-fase-aansluiting toch een inductiekookplaat kunnen kopen.
tinus1969
2 jaar geleden
@tham, klopt.
TurfGraver
2 jaar geleden
Perilex kan ook 1 fase (twee groepen) zijn.
Kookgroep.
https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/126277_perilex_1.jpg