Waarom vriest mijn Liebherr no frost vrieskast om de 15 dagen dicht?

Ik heb van een witgoedzaak een gebruikte Liebherr "no frost" vrieskast gekocht, maar om de 15 dagen is heel het vriesunit dichtgevroren en daalt de temperatuur naar - 2 en moet ik ( meestal als 's nachts het alarm gaat de boel overladen in een ouwe vriezer. De leverancier beweert dat dat komt dat ik de deur op een kier laat. En na nu 6 keer blijft hij dat olhouden en reageert niet eens meer.
* Om de 23 uur gaat de no frost verwarming werken en wordt volgens Liebherr het smeltwater afgevoerd naar de bak op de motor.
* Ik heb de afgelopen maanden 3 keer per dag gevoeld of er vocht in die bak zat, maar dit nog nooit geconstateerd. ** Ook heb ik een magneet geplaatst die de deut vanaf 6 cm dicht trekt, maar de storing blijft. **Ook gaat de vriezer per dag maximaal 2 maal 6 seconden open omdat ik genoeerd heb waar alles ligt en dus niet hoef te zoeken. Ook het deurubber is in goede staat. Wie heeft een idee over de oorzaak?

LeonardN
2 jaar geleden
"Waarom vriest mijn Liebherr no frost vrieskast om de 15 dagen dicht?"
Als jij alles goed doet is de vraag waarom het gebeurt eigenlijk niet relevant.
Blijkbaar voldoet het apparaat niet aan jouw verwachtingen en aan de verwachting die je er van mag hebben.
De vraag is dus hoe jij nu het beste aanspraak maakt op een reparatie/verhelping probleem via de garantie (als je daar nog inzit).
Thecis
2 jaar geleden
Helemaal gelijk.
Het apparaat werkt niet deugdelijk en eigenlijk moet de leverancier aantonen dat jij het foutief gebruikt. Je hebt recht op garantie, ook bij een gebruikt apparaat.
Let op dat je ook alles vast legt. Stel de leverancier schriftelijk op de hoogte van het gebrek (bewijsvoering). Leg alles uit en laat diegene reageren, strikt genomen ook schriftelijk.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Ik heb ook een liebherr no frost. Mijn vriezer heeft ook een superfrost stand waarbij hij kan zeer hard kan diepvriezen. Helaas in deze stand onstaat er wel ijsvorming. Misschien staat die van jou per ongeluk in deze stand? (ik weet natuurlijk niet welk model je hebt) In ieder geval is deze stand niet voor continu gebruik.
bamibal
2 jaar geleden
Er zit onderin de koelkast een afvoer voor condenswater. Misschien zit die verstopt?

Antwoorden (1)

De leverancier moet dit probleem oplossen.
Ik heb eens iets identieks aan de hand gehad met een koel-vries combinatie.
Misschien hebt u er iets aan.

Ik had aan die nieuwe combinatie een andere en langere elektriciteitskabel gemonteerd, omdat op zijn plek geen geaard stopcontact aanwezig was.
Na aansluiten op de nieuwe kabel bleef het in het vriesvak zonder ophouden vriezen.
Bleek dat ik de kabel verkeerd had aangesloten op de combinatie.
Die had op de plek waar de kabel moest worden aangesloten vier aansluitmogelijkheden voor een 3 aderige kabel.
Bij het verwijderen van de originele kabel ik niet goed opgelet op welke 3 van de 4 plekken die kabel was aangesloten, en ik monteerde de 3 kabels op de aansluitmogelijkheden waarvan ik dacht dat de oude kabel was aangesloten.
Na het verwisselen van de bruine kabel was het probleem opgelost.
Blijkbaar werd op die 4e aansluitmogelijkheid de temperatuurregelaar kortgesloten.

Ik wist dat het aan de kabel moest liggen, dat daar iets fout was gegaan.
In uw geval zou die fout in de fabriek kunnen zijn gemaakt, en bij het testen niet is gevonden omdat wellicht alleen wordt getest of de vrieskast vriest of niet, en er waarschijnlijk geen duurtest wordt gedaan.
Toegevoegd na 5 minuten:
Het kan zijn dat het thermokoppel dat de temperatuur meet, defect is.
Dit geen stroom levert, zodat de temperatuurregelaar "denkt", dat de temperatuur nog niet laag genoeg is.
Het kan ook dat de temperatuur regelaar zelf defect is.
Toegevoegd op 28 november 2021 17:43: tekst