Wat kan de oorzaak van een blazend geluid van de vriezer zijn?

Wat kan de oorzaak van een blazend geluid van de vriezer zijn? Ik heb een losse vriezer/diepvries, die regelmatig wordt ontdooid, maar toch hoor je constant een blazend geluid, ongeveer alsof wind die hard door kieren waait. Van verder af klinkt het als een jankend geluid, irritant. Het lijkt van de achterkant van de vriezer te komen. Wat zou dit kunnen zijn?

1.2K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Die vriezer van ons heeft ook wel eens herrie gemaakt. Als de deur open was, dan ging het geluid weg.
Het duurde even voordat we ontdekten dat de gesloten deur tegen de inhoud drukte, en de inhoud drukte dan tegen de achterwand van de vriesruimte, en dan liep er blijkbaar iets aan. Even de de inhoud reorganiseren, en het was opgelost.

Antwoorden (1)

Aan de achterzijde zitten de motor en de pomp (die het koudemiddel rondpompt). Mogelijk heeft één van die twee iets wat aanloopt, of een versleten lager, of iets dergelijks.
Om het zeker te weten zal je er aan de achterkant bij moeten voor verdere inspectie.
jc54