Hoe kan het dat glas uit de vaatwasser vervelend aanvoelt?

Hoe kan het dat glas uit de vaatwasser vervelend/stroef aanvoelt? Zowel spoelglans als onthardingszout zijn gewoon bijgevuld, maar de glazen voelen irritant aan, net als 'nagels op een krijt-/schoolbord'. Meestal zet ik hem aan op gewoon ECO (45*C). Wat kan ik het beste doen?

11.3K

Het beste antwoord

Dat kan veroorzaakt worden door kalk of glascorrosie. Een eenvoudige manier om de oorzaak te bepalen is om er een druppel witte azijn op uit te wrijven. Als de waas verdwijnt, dan gaat het om kalkaanslag. Heeft de witte azijn geen effect, dan hebben we te maken met glascorrosie.

Hoe verwijder je kalkaanslag?

Met de hand verwijderen
Vul de gootsteen met warm water en voeg een kopje witte azijn toe. Laat de glazen een kwartier in dit mengsel staan. Haal de glazen eruit en spoel ze af met schoon water. Wrijf de glazen vervolgens droog met een schone theedoek.

In de vaatwasser verwijderen
Zet alle glazen met kalkaanslag in de vaatwasser. Leg 2 tabletten kunstgebitreiniger in het bestekmandje. Je hoeft geen vaatwastabletten toe te voegen. Draai vervolgens een standaard vaatwasprogramma en droog na afloop goed je glazen. Je voorkomt kalkaanslag door je vaatwasser te voorzien van voldoende zout. Het zout zorgt ervoor dat de waterontharder in de vaatwasser goed zijn werk doet.

Hoe verwijder je glascorrosie?
Glascorrosie is te herkennen aan een doffe aanslag, krassen of een regenboogachtige verkleuring. Glascorrosie is permanent en niet meer te herstellen. De regenboogkleurige glans is echter niet het aangetaste glas zelf, maar een laagje op het glas. Dit is soms nog wel weg te poetsen. Hieronder lees je hoe dat moet en hoe je glascorrosie voortaan voorkomt.
Stap 1: verwijder de regenboogachtige verkleuring
Maak een pasta van water en een theelepel van zuiveringszout of tandpasta. Wrijf de pasta met een doekje op het glas en spoel het glas af. Is de verkleuring nog steeds niet weg? Herhaal dan het proces.
Stap 2: gebruik alleen vaatwasserbestendig glas
Stop alleen vaatwasserbestendig glas in de vaatwasser. Kristalglas is niet geschikt om met een vaatwasser afgewassen te worden. Houd er wel rekening mee dat zelfs een vaatwasserbestendig glas na verloop van tijd sporen van glascorrosie vertoont.
SimonV