Hoeveel Watt mag mijn kookplaat hebben?

Bij de verhuurder heb ik nagevraagd hoeveel Watt mijn nieuwe kookplaat kan hebben. Ik krijg als antwoord: 'stroom is berekend op max 2500 watt, er is GEEN krachtstroom dus een groep heeft maximaal 3680watt.'.

Mag de kookplaat nu max 2500 Watt zijn of moet ik vooral rekening houden dat de groep de 3680 Watt niet overschrijdt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Vraag je verhuurder waar die 2500 W op is gebaseerd.

Antwoorden (2)

3680 Watt : 230volt = 16 ampère. Dat klopt wel. De meeste groepen hebben standaard een stop van 16 ampère. Als je met je kookplaats max. 3500 watt aanhoudt, dan zit je nog aan de veilige kant, maar dan moet je niet gelijktijdig met met de kookplaat op max. vermogen nog een waterkoker o.i.d. op dezelfde groep gaan belasten.
jc54
3 jaar geleden
Een elektrisch kooktoestel moet altijd op een aparte groep worden aangesloten.
In de meeste woonhuizen zitten in de groepenkast 16-Ampère installatieautomaten (ook wel stoppen of zekeringen genoemd)

Zoals @jc54 al beschreef heb je, indien er maar 1 installatieautomaat voor je kookplaat in de groepenkast zit, beschikking over maximaal 3680 Watt op die groep.

Je nieuwe kookplaat hoeft dus niet maximaal 2500 Watt te zijn, maar je moet er wél rekening mee houden dat deze niet boven de 3680 Watt is.
Is hij dat wel, dan moet hij wellicht anders worden aangesloten (bijvoorbeeld 2x230Volt) en moet er een extra installatieautomaat in de groepenkast geplaatst worden.
Vraag hier dan naar bij de verhuurder