Is mijn koelkast stuk als het vriesvak ontdooid is?

Het vriesvak lijkt helemaal ontdooit te zijn. Ze staat wel op een plek waar het rond het vriespunt is, ik dacht dat dat misschien de oorzaak is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat moet jouw koelkast doen om te koelen in een ruimte die kouder is? Niets, denk ik, want het is al koel genoeg. Als de temperatuur weer oploopt in de ruimte zal jouw koelkast gewoon weer naar de thermostaat luisteren. :-)

Antwoorden (3)

De kou kan inderdaad de oorzaak zijn van de problemen met je koelkast.
De meeste koelkasten werken niet / niet goed als de temperatuur in de ruimte onder de 10 graden komt.
3 jaar geleden
Koelkasten vallen in bepaalde klimaatklasse, als jouw koelkast niet in de klasse valt die werkt rond de 0°C dan stopt deze met werken, je hebt een grote kans dat de koelkast defect is geraakt, en dit wordt niet vergoed door de leverancier. Zie bron voor meer info.
3 jaar geleden
Je koelkast is waarschijnlijk niet stuk. Koelkasten met een vriesvak hebben meestal gewoon één thermostaat. Die zorgt ervoor dat de temperatuur in het koelgedeelte juist is. Het vriesgedeelte draait mee op hetzelfde systeem en is normaal gesproken een aantal graden kouder dan het koelgedeelte. Als de omgevingstemperatuur rond de ingestelde temperatuur van de thermostaat ligt, dan hoeft de koelkast niet te koelen. Het is immers al koud genoeg. Het gevolg is dan dat het vriesgedeelte ook niet koelt, terwijl je die juist wel kouder wil hebben.
Zodra de temperatuur hoger wordt, zal de koelkast weer gaan koelen en wordt het in je vriesvak dus weer koud.
bamibal