Hoelang kan ik mijn afvoerslang van de wasmachine of vaatwasser verlengen voordat het problemen geeft?

Ik wil de afvoerslang van mijn wasmachine of vaatwasser verlengen zodat deze beide in mijn keuken kunnen. Ik heb namelijk maar 1 afvoer maar wel 2 toevoerkranen. Nu is mijn vraag of er een maximum lengte aan zit om de afvoerslang te maken? Het zou uit komen op ongeveer 3.3meter, na twee meter heeft die wel het hoogste punt bereikt en vanaf daar daalt die alleen nog maar.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
28.8K

Antwoorden (1)

Het lijkt me beter om met pvc buizen, 45-graden hoeken en een Y-stuk de afvoerleiding te verlengen en te verdubbelen. Dan kun je de gewone slangen van de apparaten gebruiken. Pvc buis en koppelstukjes kun je krijgen bij de bouwmarkt. Nu moet je die online bestellen en laten bezorgen, of afhalen bij de winkel. Je kunt de koppelstukjes eenvoudig zelf lijmen met een potje pvc lijm. Verder heb je een ijzerzaagje nodig en een klein stukje schuurpapier.

Wel opletten dat je de apparaten niet tegelijk aanzet. Als er van 2 kanten water komt bij het Y-stuk, kan het gebeuren dat van 1 of beide leidingen het water niet snel genoeg doorloopt en dan heb je flinke lekkage.

Ik weet niet hoe het bij een afwasmachine zit en ook niet of alle wasmachines op dezelfde manier werken, maar mijn wasmachine weet op de een of andere manier wanneer mijn slang op een verkeerd punt in de afvoer hangt. Als ik de slang uit de afvoer haal en in de gootsteen hang, dan zit dat blijkbaar te hoog en gaat de machine in storing. Als jouw machines ook zo werken, dan doen ze het wellicht niet eens met een slang die eerst heel veel water omhoog (schuin omhoog neem ik aan, maar toch) moet pompen. Hoe langer de slang, hoe meer water er in zit en hoe eerder de machine denkt dat het niet klopt.

Als je beide machines vlakbij die ene afvoer kunt zetten, dan heb je wellicht genoeg aan alleen een Y-stuk dat je bovenop de bestaande afvoer zet. Beide slangen kunnen er dan in.