Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zegt pH-waarde of de warmtewisselaar in de CV-ketel kapot is?

Hoeveel moet de ph waarde zijn, als ik water opvang van af de sifon?
Als het boven de 5 is, is dan de wisselaar lek??

TurfGraver
3 jaar geleden
Nee. Water in de brander wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is theoretisch mogelijk een lekkage van de wisselaar aan te tonen door de pH-waarde te meten van condenswater. Er zijn echter veel factoren die de uitkomst kunnen beïnvloeden, zoals de omgevingslucht en/of de aangezogen verbrandingslucht. Daardoor is zo’n meting onbetrouwbaar.
Een ideale pH-waarde van cv-water ligt tussen de 8,2 en 10. De ‘normale’ pH-waarde van het condenswater van een HR-ketel ligt op ongeveer 3,6 - 4,6. Wanneer er veel cv-lekwater in het sifon komt, wordt het condenswater verdund, en wordt de pH-waarde hoger. De hoeveelheden cv-lekwater zijn echter meestal te gering om een goede meting mogelijk te maken en een harde conclusie te kunnen trekken. Alleen bij grote lekkages aan de warmtewisselaar, wanneer bijvoorbeeld dagelijks of vaker bijgevuld dient te worden, is een goede meting mogelijk.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Angelina675
3 jaar geleden
Ik moet pol om de 3 dagen bijvullen naar 1.4. Hoger ga ik niet.....anders moet ik nog meer bijvullen...
Angelina675
3 jaar geleden
Pol is ook

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding