Het kan een onzichtbaar lekkende warmtewisselaar zijn.
Als daar een lek tussen de ribben ontstaat lekt water uit het systeem op de vlam en verdampt daardoor.
Zodoende kan men vaak geen lekkage ontdekken. Het water verdampt immers.
Scheuren van de warmtewisselaar kan o.a. ontstaan door het systeem bij te vullen terwijl dat heet is, dan kan er spanningsverschil optreden in de lassen, met lekken tot gevolg.
Als je wilt checken of de ketel lekt via de warmtewisselaar, kan je dat eenvoudig controleren.
Zet de ketel uit en laat deze afkoelen. Maak de condensafvoer los. Vul de ketel bij tot 2 bar en kijk of er water via de condensafvoer wegloopt.
Daarnaast kan het expansievat defect zijn. Het expansievat (meestal een rood vat dat nabij de CV-ketel is gemonteerd) dient ervoor de uitzetting van het water bij opwarming op te vangen zodat de installatiedruk niet teveel schommelt. Hiertoe zijn de vaten voorzien van een rubberen binnenbal die met stikstof op een bepaalde voordruk is gebracht. Als deze binnenbal defect raakt ontsnapt de stikstof in de installatie en vult het vat zich met water uit de installatie. Je merkt dit door veel te moeten bijvullen.
SimonV
3 jaar geleden
Dan zit er toch ergens een lekkage. Dat je die niet kunt vinden, kan zijn omdat het water verdampt, vóór dat het een natte plek geeft.
jc54