Is likken aan een iPad oplader dodelijk?

Hoi allemaal. Ik heb weer iets doms gedaan. Ik hield straks mijn iPhone van de lader en toen ging ik dus een beetje op me mobiel spelen alleen ineens zat ik ook aan mijn iPhone oplader te likken (gaat om een iPhone 6s). Had geen idee waarom ik het deed. Nu bedacht ik me dat ik misschien dood had kunnen zijn omdat er natuurlijk nog stroom opstond, omdat de oplader in het stopcontact zat. Ik had er ook een oplaadblok tussen zitten voor de iPad , dus niet die bij de iPhone hoort.

Nu is mijn vraag of ik dood had kunnen zijn, omdat er natuurlijk wel een spanning van 5 volt opstaat en ook 2 ampere volgens mij en dat is dodelijk toch?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.9K
Pieterke
3 jaar geleden
Je mag je iPad best liken maar likken zou ik niet doen!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee dat is waar haha maa eik bedoel likken aan de conector die je in je mobiel steekt. Als daar spanning opstaat, is dat niet gevaarlijk?
TurfGraver
3 jaar geleden
Niet dodelijk, kan wel pijnlijk zijn.
Z512099
3 jaar geleden
Als het dodelijk was had je de vraag niet meer kunnen stellen :-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee dat is waar. Heel erg bedankt voor jullie reacties:) Maar dus als je zo’n conector met je tong aanraakt, krijg je echt geen stroom of heb ik gewoon geluk gehad dat ik de ene kant heb aangeraakt en niet de andere kant (positieve en negatieve punten)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, maar hoe lik je je iPhone oplader als ie in het stopcontact zit?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ahh ik zie al veel antwoorden binnen komen:) Dank jullie wel.
Ja ik was bang dat als je er met de tong aan de connector zit (de toegevoegde foto is de connector waar ik aan likte) dat je dan met je tong een stroomkring veroorzaakt waardoor je dus zelf onder strook komt te staan. Zeker omdat er op staat dat je mobiel wordt opgeladen met 2 A en ik dus gelezen heb dat je dus tegen maximaal 50 mA kan anders is het afgelopen. Maar in principe maak ik me dus druk om niets, ondanks dat er dus stroom op de connector stond waar mijn tong op zat en dat mijn tong beide kanten aanraakte of maar een kant. Het gaat dus om de connector die ik aanraakt, niet het blokje.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
wat doe jij voor rare dingen eigenlijk
TurfGraver
3 jaar geleden
Hoeveel stroom (A) er loopt is afhankelijk van hoe hoog de spanning is en welk weerstand het ondervindt.
De adapter kan maximaal 2A leveren (maar doet dat niet standaard).
Om gevaarlijk te zijn zal er een stroom door je hart moeten lopen.
De spanning (5V) is veel te laag om de weerstand van je lichaam te kunnen overbruggen, er zal dus geen stroom (A) lopen door je hart.
Op je tong (nat) zal het een klein stroom tussen de twee punten kunnen lopen en dat kan door je zenuwen als prikkel of (als stroom grot genoeg is) pijn aanvoelen.
Maar deze stroom vloeit niet door je hart en is dus niet dodelijk.
LeonardN
3 jaar geleden
@Turfgraver
+reactie antwoordwaardig.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ahh oké het is nu echt een heel stuk duidelijker geworden. Gelukkig was deze actie dus niet gevaarlijk:) Snap ook niet waarom ik het deed maar ja.
Heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp. Het heeft me zeker geholpen dank jullie wel!

Antwoorden (2)

NEEN, de spanning is gelijk aan 5 volt en dat is minder dan als de helft van een blokbatterij (9 volt) en drie keer de spanning van een penlite-batterij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Volgens mij is dit toch niet zonder gevaar. De lader steekt in een stopcontact waar 220V op staat. Wie garandeert dat er niet plots iets misgaat met deze lader en je 220V door je natte tong krijgt? Er zijn al smartphones plots geëxplodeerd in iemand's broekzak. Een bewijs dat er altijd plots is kan misgaan met elk elektrisch toestel of onderdeel.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Ja, of een vliegtuig op je huis neerstort.