Eén keer per jaar is wel verstandig.

Filter
Deze dien je iedere maand te controleren. Als het filter vies is, dan kun je dit schoon zuigen of uitwassen. Welke keuze er wordt gemaakt is afhankelijk van het type filter. Het is ook belangrijk dat je naar het buitendeel van de airco kijkt. Je moet regelmatig controleren of dit vies is. Het vuil moet je dan verwijderen want het functioneren van de airco wordt hierdoor belemmerd.

Koelmiddel bijvullen
Het koelmiddel van de airco moet je goed in de gaten houden en op tijd bijvullen. Daarbij is het van belang dat de airco het juiste drukniveau heeft. Je moet je airco voorzichtig open maken en daar heb je het juiste gereedschap voor nodig.

Daarnaast dien je ieder jaar de airco te laten controleren door een installateur, zodat hij eventueel onderdelen kan vervangen mocht dat nodig zijn.
SimonV
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Goed advies +
paulus811
3 jaar geleden
Ik heb een Daikin split airco in de slaapkamer en daar 3 jaar geleden een onderhoudsbeurt aan laten geven. De beste man heeft niets bijzonders gedaan en zei na afloop "zo, nu kun je er weer 10 jaar tegenaan". Het onderheid is sterk afhankelijk van het gebruik, in een woning gebruik je m hoogstens enkele dagen per jaar. En "het koelmiddel moet je goed in de gaten houden". Leuk advies, maar hoe dan? Ik vraag me overigens af of de vragensteller een gewone of auto-airco bedoelt....Dat staat nergens en in de auto zou mijn advies heel anders zijn.
Mijn ijskast/diepvriescombinatie is in principe hetzelfde als uw airco.
Alleen een airco heeft een ventilator om de koude lucht weg te blazen.
die heeft mijn ijskast niet
Mijn ijskast draait al 24 jaar zonder onderhoud en zonder problemen.

Met andere woorden zolang als de ventilator het doet is geen onderhoud nodig.
Het filter van de ventilator zou vervuild kunnen raken, maar aangezien de airco in een huis staat en niet in een stoffige fabriek zal die filter niet echt vervuilen.

Ik zou de airco niet preventief onderhouden, maar curatief.
Dus een monteur laten komen als er een storing optreed.
De rest is weggegooid geld.