Kortsluiting op 1 groep, hoe test ik of dat aan de oven ligt of aan de verlengkabel?

Mijn oven geeft kortsluiting - de zekering springt af, het is het enige apparaat op die zekering. De oven is via een verlengkabel verbonden met het stopcontact (achter een ingebouwde kast). Toen de kortsluiting gebeurde heb ik electricien laten komen, maar die 'doet geen toestellen', dus kon enkel zeggen welk apparaat het probleem gaf, maar heeft het verder niet bekeken. Mijn vraag is: Wil dit zeggen dat de oven 'kapot' is, en ik die moet laten maken of een nieuwe kopen, of kan het ook liggen aan de verlengkabel of het stopcontact, en hoe weet ik dit? Kan ik dit testen? De electricien raadde aan gewoon een nieuwe oven te kopen (herstelling kan duur uitvallen), maar ik wil wel zeker zijn dat het de oven zelf is die problemen geeft?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.9K
Antoni
3 jaar geleden
Laat een andere elektricien komen die wel toestellen wil controleren, zo raad ik je aan.
Inekez1
3 jaar geleden
Grote kans dat hier het verlengsnoer de oorzaak van de kortsluiting is. Ofwel in de aansluiting stekker-contrastekker, of door kabelbreuk of beschadiging in het snoer als gevolg van knagende beesten, aantasting door bijvoorbeeld geknoeid onverdund schoonmaakmiddel, klem achter of onder een kast of aangetast door te grote hitte van oven, inbouwboiler, vaatwasser oid als het snoer daar achterlangs loopt. Het is dus sowieso niet aan te raden om een oven aan te sluiten via een verlengsnoer. Verplaats de oven naar een plek waar die rechtstreeks op het stopcontact kan worden aangesloten, of laat een extra stopcontact via vaste leiding aanleggen naar de plek van de oven.

Antwoorden (3)

Sowieso uitbouwen. Of laten repareren, of vervangen. En als de oven uitgebouwd is, kun je hem eventueel op een ander stopcontact testen. Bij defecte oven een offerte laten opstellen voor reparatie. Als de kosten te hoog worden kan je altijd nog beslissen om te vervangen.
jc54
3 jaar geleden
Trek de oven zover naar voor, dat je bij de verlengkabel kunt. Gebruik eerst een nieuwe verlengkabel. Als de stop er dan nog uit vliegt ligt het aan de oven. Je kan de leverancier van de oven vragen om een reparatie-offerte.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is de oude verleng kabel wel geschikt voor een oven vaak zit er speciale hitte bestendig kabel aan een oven en als je daar een gewoon verlengkabel aan doet kan die warm worden en de isolatie er van wordt steeds minder met kortsluiting tot gevolg. Als je weer een nieuwe kabel gaat gebruiken even de situatie uitleggen bij de elektro winkel en vragen of ze jou een kabel kunnen maken van hitte bestendig materiaal