Hoort het dat de aanknop van de stekkerdoos minder fel wordt?

Ik heb van alles op die stekkerdoos namelijk. Ik heb een pc erop en 2 beeldschermen, subwoofer, amp en een internet splitter erop. En nu word het lampje van de aan/uit knop steeds zwakker. En hij is veel minder fel dan op de foto.

Picture for question

Antwoorden (2)

Dat het lampje op de foto veel feller is dan in werkelijkheid heeft te maken met de sensor van je camera. Die is wat gevoeliger voor rood en zelfs infra-rood licht.

Dan het lampje zelf. Deze is door de fabrikant bewust als een zwakke verlichting gebouwd. Maar door het zwakke licht vallen veranderingen in helderheid enorm op. Een kleine verandering in omstandigheden heeft al een grote impact.

Dit soort omstandigheden kunnen bijvoorbeeld zijn: veroudering van het lampje of een (kleine) wijziging in de netspanning. Maar wacht dacht van de lichtomstandigheden ? Het is zomer geworden. De zon is feller gaan schijnen, de avonden worden langer en minder donker. Daardoor valt het toch al zwakke licht nog minder op.

De belasting van de stopcontacten zullen geen rol spelen. Het lampje krijgt zijn eigen spanning en vraagt zijn eigen stroom. Aan het lampje kun je dis niet zien of een eventuele overbelasting van de stekkerdoos dreigt.
Aan de andere kant, mocht het lampje stuk gaan, dan blijft de stekkerdoos en de schakelaar daarin gewoon zijn werk doen. Het lampje dient alleen maar voor de aan/uit-signalering en is verder geen werkzaam onderdeel van de schakeling.
Het is niet direct een overbelasting, maar wel een grote belasting.
Naarmate je méér stekkers in de stopcontactdoos steekt zal er méér stroom worden getrokken. Meerdere factoren gaan een rol spelen. De stroomdraad van de stekkerdoos zal wat warmer worden door het groter stroomverbruik en daarmee neemt ook de weerstand toe. De spanning zal dus iets afnemen, hetgeen je ook merkt aan de felheid van het lampje.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Hoe neemt de spanning af door meer belasting ? De spanning uit het stopcontact blijft immers gelijk.
TurfGraver
3 jaar geleden
Hoe neemt de weerstand toe bij een grotere verbruik?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De temperatuur speelt geen rol, is te verwaarlozen. Dat de spanning zakt bij hoge belasting is helemaal juist. Want spanning is omgekeerd evenredig aan de stroom. De spanning zal ook daadwerkelijk zaken zodra er veel vermogen wordt gevraagd, blijf maar eens naar een gloeilamp kijken zodra je een waterkoker aanzet, of professioneler: meet de spanning met een goede multimeter. Maar om nu te zeggen dat een computer met randapparatuur zoveel vermogen gebruikt dat die het lampje minder fel laat branden....... Onwaarschijnlijk. Dit duidt eerder op slijtage van het lampje bij het reeds genoemde antwoord
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Weerstand toenemen bij hoog verbruik kan niet. De weerstand is er gewoon. Alleen bij een slecht contact kan er overgangsweerstand ontstaan.