Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je met een koelkast van 40DB goed slapen? (Studentenkamer)?

Ik wil een koelkast (mini variant) halen, aangezien dit niet goedkoop is wil ik graag weten of je wel kan slapen met een koelkast van 40 decibel

LeonardN
3 jaar geleden
Dat ligt meer aan de persoon dan aan het aantal decibel. Ik kan niet slapen met een tikkende klok in mijn kamer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je gemakkelijk wakker van geluiden wakker wordt, zul je met 40 dB waarschijnlijk niet heel goed kunnen slapen. Dit is echter wel persoonlijk.
Volgens de richtlijnen van de WHO voor nachtlawaai mag de jaarlijkse gemiddelde nachtblootstelling niet hoger zijn dan 40 decibel (dB).
Geluid vanaf 35 decibel kan de slaap verstoren. Wie aan een drukke weg woont, went vaak aan dit regelmatige nachtlawaai en wordt er niet meer wakker van. Toch blijft het geluid het autonoom zenuwstelsel prikkelen, wat tot een verhoogde bloeddruk kan leiden. Per toename van 5 db geluidsoverlast stijgt de bloeddruk met 0,66 mmHg.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding