Maakt het wat uit als je de koelkast s'nachts uitzet om stroom te besparen?

Ik heb een klein camping koelkastje gekocht om bepaalde groente en fruit wat langer fris in te houden in de zomer. Vorige week 2 brocollis weggegooid omdat ze niet goed meer waren buiten de koelkast. Mijn andere koelkast is vaak snel vol na de zaterdag boodschappen :-)
Nu staat het camping koelkast je al op de laagste stand..maar wil ik hem eigenlijk ook nog s'nachts uitzetten om stroom te besparen. Mijn vraag is of het opstarten van zo'n apparaatje juist extra veel stroom kost (beetje zoals bij pc) of dat dat niet uitmaakt. Ik wilde er een ouderwetse timer aan hangen.. en gewoon tussen 22.00 en 7.00 uit doen.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7.4K
paulus811
3 jaar geleden
Ik heb onlangs een grote Liebherr koel vriescombinatie gekocht en die verbruikt 60 euro per jaar. Dit om de besparing, als die er al zou zijn, in perspectief te zetten. Een eventuele besparing op jaarbasis zal niet veel meer zijn dan de prijs van één kop koffie op een terras, nog los van het feit dat de producten die erin liggen in de nacht gaan opwarmen en de motor in de ochtend weer op vol vermogen naar koud moet koelen. Ik denk dat je beter kunt proberen om de grotere koelkast wat efficienter in te delen, zodat de broccoli er nog bij past.
Thecis
3 jaar geleden
@paulus811.
Van 22:00 tot 07:00 is 9 uur per etmaal. Dus meer dan 1/3 van de tijd. 60 euro /24 * 9 = 22,50 per jaar. Is inderdaad niet veel, maar als je vat onder 1 kop koffie op een terras, is dat wel op het terras in Venetie...
paulus811
3 jaar geleden
@thecis, je berekening gaat niet op. Ik heb het over een koelvriescombinatie van 2 meter hoog, de vraag gaat over een camping koelkastje. Daarnaast zal het extra stroom kosten om het koelkastje in de ochtend weer op de koele temperatuur te krijgen.

Antwoorden (3)

Na enig googlen kom ik uit dat het campingkoelkastje ongeveer 80 watt is (corrigeer me als ik het fout heb a.u.b.). Er zijn ook voorbeelden te vinden van 70 watt maar ik neem voor het gemak 80 watt Als je het hele jaar het ding hebt aanstaan is dat 700,80kWh met een prijs van (ongeveer) €154,18.
Als je het ding (24 uur-9 uur=) 15 uur aan hebt staan gebruik je 438kWh met een prijs van (ongeveer) €96,36.
Het verschil is dus 154,18-96,36=€57,32

Uit bron 1 heb ik het wattage gezocht en uit bron 2 de berekening.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
Je maakt een (makkelijk te maken) denkfout, jij gaat in je berekening er vanuit dat de koelkast permanent 80W trekt, dit is natuurlijk niet zo, als de isolatie goed is slaat ie maar iets van 5 minuten per uur aan. Ik zou de bedragen door 12 delen voor een betere indicatie.
Griffin
3 jaar geleden
Zie: https://www.koelkasten.nl/koelpedia/hoeveel-energie-verbruikt-koelkast/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank je. Hij is 70 watt. Ik denk dat inderdaad maar wel een timer in ga stellen. Ik bewaar er echt puur groente en fruit in..geen zuivel of iets dergelijks. Eigenlijk vind ik de laagste stand al aan de koele kant. Zou handig zijn als je zo'n ding nog kon 'dimmen ' haha. Maar goed.
Een tafelmodel koelkast zoals op de foto kost ongeveer €18 p/j aan energie, ik wil je de moeite besparen hier een timer op te zetten, immers rust het principe van een koelkast op het koelhouden van het product, als je de koelkast 7 uur zou uitschakelen dan zul je bij het inschakelen weer langer bezig zijn om op de koeltemperatuur te komen wat netto dus eerder negatief zal werken op de balans dan dat je denkt over te houden na een jaar. Nee, hier zit geen besparing in....
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gaat voornamelijk om de warmte van overdag te weren. Het gaat om groente en fruit. Zelf had ik niet het idee dat het kwaad kan om het apparaat s'nachts uit te zetten. Mijn vraag komt voort uit nieuwsgierigheid. Maar ik heb een wattage verbruiksmeter..die zal ik er eens twee week aan hangen. 1x met en 1x zonder hem s'nachts uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gaat voornamelijk om de warmte van overdag te weren. Het gaat om groente en fruit. Zelf had ik niet het idee dat het kwaad kan om het apparaat s'nachts uit te zetten. Mijn vraag komt voort uit nieuwsgierigheid. Maar ik heb een wattage verbruiksmeter..die zal ik er eens twee week aan hangen. 1x met en 1x zonder hem s'nachts uit te zetten.
Ik heb wel gelezen dat de wetgeving op de veiligheidsnormen voor huishoudapparaten is gewijzigd met impact op power supplies. Wat ik me afvraag is of dit dan betekent dat we al onze oude toestellen moeten vervangen, wat misschien wel toelaat om dit toestel te laten aanstaan zonder een groot verbruik. Het was maar een bedenking.