Hoe kan ik een lamp met vermelding 24 V, 0,05 A op een correcte manier van (stroom)voeding voorzien?

Ik heb op de rommelmarkt een oude lamp gekocht, een gondel uit Venetië maar made in Belgium :-). De gondel bevat aaneengeschakelde lichtjes, systeem kerstverlichting, maar dan supermini. Aan de gondel hing ook een draad met stekker.
Omdat die stekker superonveilig was (bv enkel draad en pinnen en geen onderplaat) heb ik die vervangen. Ik had eerst niet zo gelet op de vermelding die aan de draad hing, maar net als ik de stekker in het stopcontact wil steken lees ik "Lampen Lampes Philips 24 V 0,05 A". Dus ik heb die stekker er meteen terug afgedaan om alle misverstanden te voorkomen....Maar wat nu:
1. Interpreteer ik dat briefje aan die draad correct of kan het ook over 10 lampjes van 24 V gaan, zoals de oude kerstverlichting. En zo ja, hoe weet ik dat?
2. Als er een adapter nodig is ... die werken tegenwoordig allemaal via pin. Wat ik eigenlijk zou moeten hebben is het systeem van die adapters van draadspots destijds. Die hadden een stekker voor in het stopcontact en een systeem waarmee je die 2 kabels waar die spots aan hingen, kon aansluiten op de adapter. Ik moet dan natuurlijk wel één hebben die 24V levert. Allekabels.nl heeft me al laten weten dit niet in het assortiment te hebben en het evenmin te vinden bij zijn leveranciers.
Of is er nog een andere oplossing of mogelijkheid?

Antwoorden (1)

Als het om een oud ding gaat is de kans erg groot, dat het om 10 in serie-geschakelde lampjes gaat die totaal dus 220 volt kunnen (moeten) hebben.
Je kan dat met een beetje experimenteren zelf veilig uitproberen als volgt:
Neem een beltransformator (meestal 12 volt) en zet daar de volledige snoer lampje op. Als de lampjes niet of nauwelijks branden is dat de eerste aanwijzing voor een hogere spanning.
Draai nu een lampje uit en zet die op de trafo. Als het meer licht geeft dan zojuist zit je in de goede richting. Hetzelfde kan je proberen met twee blokbatterijen die je in serie zet (18 volt totaal).
Als je goed licht krijgt en in het eerste experiment was het licht uiterst zwak kan je ervan op aan, dat de hele serie op 220 volt mag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
wat is een trafo?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@liveisgreat
Een trafo is een tranformator die je b.v. gebruikt voor de laagspanning op een (ouderwetse?) deurbel. Als je die niet hebt kan je hetzelfde doen met twee in serie geschakelde blokbatterijen van elk 9 volt.
Een blokbatterij heeft twee polen in de vorm van een soort drukknopen die in elkaar passen. Als je twee polen in elkaar klikt kan je de andere twee met 18 volt gebruiken in plaats van de trafo.
TurfGraver
4 jaar geleden
Trafo is een transformator (adapter).
Griffin
4 jaar geleden
Waarom niet de draadjes van de lampjes volgen en daar even een schema van te tekenen? Dan weet je meteen of de lampjes in serie dan wel parallel staan en welke voeding(240V vs 24V) je nodig hebt? Als je het niet kan tekenen dan is meten misschien een optie? De weerstand van één zo'n lampje is 480Ω Dus met een multimeter op de voedings-pinnen zou een weerstand moeten geven van ~4,8kΩ als de (10)lampjes in serie staan.