Waarom wordt defect witgoed alleen gratis opgehaald als je een nieuw apparaat aanschaft?

Bij aankoop in de witgoedzaak heb je toch al verwijderingsbijdrage betaald voor het oude apparaat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Pieterke
4 jaar geleden
In de gemeente waar ik woon kun je het gratis laten afhalen als je niet in staat bent om het Zelf naar een milieupark te brengen. Je moet het dan wel zelf voor de deur zetten. Dat zal best in meer gemeentes zo zijn (maar misschien wist je dit al).
Pieterke
4 jaar geleden
Ik bedoel dus dat de gemeente het na afspraak gratis ophaalt.

Antwoorden (2)

De zgn verwijderingsbijdrage is geen gratis ophaalbijdrage als het oude of kapotte apparaat plaats maakt voor een nieuw apparaat.
De verwijderingsbijdrage was bedoeld om het milieuvriendelijk verwerken van oude apparaten deels te bekostigen. Deze bijdrage is echter tussen 2011 en 2013 afgeschaft en vervangen voor een recyclingbijdrage. Van deze bijdrage worden de kosten van inzameling en hergebruik van elektrische apparaten en energiezuinige lampen betaald. De bijdrage zit in de prijs van de producten inbegrepen en komt niet bovenop de aankoopprijs.
De term verwijderingsbijdrage was een misleidende term. De verwijderingsbijdrage is bedoeld om de kosten van vernietiging te dekken, niet om het apparaat uit uw huis te verwijderen. Vandaar de wijziging in recyclingbijdrage.
De 'recyclingbijdrage wordt tegenwoordig door de importeurs en producenten van apparaten betaald. De bijdrage is in de prijs van de producten inbegrepen en komt niet bovenop de aankoopprijs. Daarom staat het bedrag niet apart vermeld op de factuur.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Goed en duidelijk antwoord!
Witgoedwinkeliers/verkopers gaan geen extra kosten maken om defect/verouderd witgoed op te halen. Bij levering van nieuw witgoed zullen ze het oude wel meenemen, omdat ze hier geen extra kosten hoeven te maken.
Wil je toch van je witgoed af, terwijl je geen nieuwe koopt, dan kan je het oude witgoed gratis bij de milieustraat inleveren (en vaak ook bij een witgoedverkoper).
jc54