Wat betekenen de cijfers in wattage op lampfitting?

Als er op een fitting 60 W staat, is dit dan het limiet van de lamp, of een advies? Ik wil namelijk fittingen van 600 tot 1000 watt

2.4K
tinus1969
4 jaar geleden
Waar kun je lampen met zoveel vermogen kopen? De trend is juist steeds zuiniger (leds hebben soms minder dan 10W nodig). Overigens is dit getal een limiet en overschrijden geeft kans op oververhitting en brand.
TomVanA
4 jaar geleden
Tinus, IKEA Heeft Home-Smart lampen variërend van laag tot wel 1000 watt.
gvrox
4 jaar geleden
@TomVanA plaats daarvan eens een link, want ik zie niets dat daar ook maar in de buurt komt
TomVanA
4 jaar geleden
Nevermind, ik verwarde de Lumens en Wattage door elkaar
gvrox
4 jaar geleden
Dat verklaart nogal wat :) Je fitting zal dus ruim voldoende zijn

Antwoorden (2)

Dit is een limiet en het overschrijden geeft kans op oververhitting ( endus kortsluiting en brand).
4 jaar geleden
jc54
4 jaar geleden
Een lamp kan niet meer vermogen leveren, dan waarvoor deze gemaakt is. De gloeidraad ie daarop berekend (lengte en dikte). Alleen als je met een brandende lamp gaat schudden, waardoor de gloeidraad "in de knoop komt" dan krijg je oververhitting, omdat dan de weerstandswaarde verandert.
crispy
4 jaar geleden
@jc54: het gaat niet om de lamp, maar om de lampfitting. Het antwoord is correct.
Het wattage op de fitting is gegeven voor de ouderwetse gloeilampen. Het gaat dan om de warmte die de lamp geeft op de fitting. Heel anders wordt het als je in de fitting een LED-lamp draait. Deze geven veel minder warmte en je kan ze er gewoon indraaien. Let op de dubbele aanduiding van het wattage. Enerzijds geeft de tekst het werkelijke verbruik van de lamp in watt, anderzijds staat ook op de verpakking met welke oude gloeilamp de LED is te vergelijken. (Let op de lichtsterkte in lumen).