Hoe kom ik erachter wat het wattage van een weerstand moet zijn?

Ik heb een kapotte airfryer uit elkaar gehaald en zie op de printplaat 2 doorgebrande weerstanden, zelfs de kleurcodering is bijna niet meer te zien. De weerstanden zijn 39 ohm, maar ik heb geen idee hoe ik erachter kom welk wattage ik moet bestellen. Kan iemand me daarmee helpen? Zou leuk zijn als de airfryer het met een investering van 24 cent weer doet.

TurfGraver
4 jaar geleden
39 Ohm zal wel 1/4W zijn.
Maar eh, waarom zijn ze doorgebrand?
Is dat al opgelost?
paulus811
4 jaar geleden
@Turfgraver, mijn hoop was dat ze zijn doorgebrand vanwege ouderdom, maar dat is wellicht te simpel gedacht. Mijn kennis gaat helaas niet zo ver dat ik andere componenten zoals ic's kan doormeten. Plan b is om de printplaat naar het plaatselijke repair cafe te brengen, hopelijk kan men er daar iets mee.
TurfGraver
4 jaar geleden
Ik vermoed eerder sluiting (om wat voor reden dan ook) van element of ventilator.
paulus811
4 jaar geleden
Hmm, dat zou ook nog kunnen, al lees ik op internet veel over dezelfde storing (na 2,5 jaar gaat de airfryer niet meer aan) en vrijwel altijd zijn doorgebrande weerstanden daarvan de oorzaak, soms ook is het IC kapot. Helaas staat nergens wat de oorzaak van het doorbranden is.

Antwoorden (1)

Weerstanden kun je niet bestellen in "wattage". De waarde van een weerstand wordt gegeven in ohm. De ringen óp een weerstand geven de waarde en mogelijke afwijking aan. Als je de ringen niet meer kunt lezen, dan zal je het oorspronkelijke schema moeten hebben/opvragen, óf van een gelijk apparaat de waardes aflezen.
jc54
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
https://www.vanallesenmeer.nl/Weerstanden
1/4, 1/2, 1, 2, 5 watt u zegt het maar.
paulus811
4 jaar geleden
Als ik ik bij COnrad op weerstanden zoek, staan er ook altijd wattages bij. Ik heb geen idee of dat uberhaupt belangrijk is. Min niet van mij uiteraard, + ter compensatie.
TurfGraver
4 jaar geleden
Het is belangrijk.
Een weerstand welk te weinig vermogen aan kan plaatsen zal sneller kapot gaan.
jc54
4 jaar geleden
Wat belangrijk is bij weerstanden, is dat je weet welke spanning er over gezet wordt. Als je de spanning en de weerstandswaarde weet, dat is het opgenomen vermogen te berekenen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Te hoog wattage is geen probleem, dus als het ook € 2,40 mag kosten ipv 24 cent... En dan kun je ook nog eerst proefdraaien met een omleiding door je multimeter, en de stroom door die weerstand meten in verschillende situaties zoals op temperatuur komen, lager of hoger draaien enz. Wel omslachtig, maar het kan. Nog iets: erachter komen waarom ze doorgebrand zijn is natuurlijk nooit verkeerd.
Hoe dan ook, suc6 ermee.