Mag ik azijn gebruiken in mijn wasmachine/afwasmachine?

Ik gebruik al jaren azijn als wasverzachter. Mijn was is zacht en geurloos en het er komt geen kalkaanslag in de wasmachine. Ik draai ook regelmatig een programma met alleen azijn in de afwasmachine om deze te kuisen.
Nu vertelde de technieker me dat azijn niet meer gebruikt mag worden omdat de samenstelling van de rubbers veranderd is en niet meer tegen azijn kunnen.
klopt dit of is dit aan de techniekers opgelegd door de fabrikanten van wasproducten/wasverzachters?
Azijn is veel goedkoper en ecologischer dan al die chemische producten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Ivana
4 jaar geleden
Doe ik al jaren. Wasmachine blijft schoon, rubbers lijden er niet onder en de was zelf is fris.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zet regelmatig een kopje rechtop in de vaatwasser, half gevuld met azijn. Goed tegen kalk en geurtjes. Ikzelf doe dit gewoon terwijl de andere vaat erbij zit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zet regelmatig een kopje rechtop in de vaatwasser, half gevuld met azijn. Goed tegen kalk en geurtjes. Ikzelf doe dit gewoon terwijl de andere vaat erbij zit.

Antwoorden (1)

De zogenaamde wasverzachters zijn gebaseerd op vetachtige (siliconen) stoffen. Je kunt dat b.v. merken aan het feit, dat handdoeken die met wasverzachter zijn behandeld niet zo heel goed drogen. Azijn lost de kalk op en zo heeft de was geen kalkrestjes in de vezel en blijft na het drogen dus zacht. Azijn is over het algemeen zéér onschuldig voor alle soorten materialen. Alleen aluminium zou op den duur wat kunnen worden aangetast. De moderne rubbers die tegen alle (agressieve) wasmiddelen kunnen zijn zeker ook bestand tegen normale azijn (4% azijnzuur).
Onder de link staat een mooi artikel voor ontkalken met schoonmaakazijn (6% azijnzuur); past helemaal in jouw straatje.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
De monteur zegt dat de samenstelling van de rubbers veranderd is en deze nu niet meer tegen azijn kunnen. Dit klopt dus niet?
De Consumentenbond adviseert azijn niet te vaak te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De wasmiddelen worden steeds agressiever en de machinematerialen moeten dus ook steeds beter worden. Het feit dat de rubbers veranderd zijn betekent niet, dat ze ineens gevoeliger worden voor agressieve stoffen. Integendeel. Je kunt azijn wat minder gebruiken, maar eventueel ook iets meer verdunnen. Fabrikanten willen graag hun eigen producten verkopen. Voor ontkalken verkopen ze dan b.v. citroenzuur (qua zuursterkte toch vergelijkbaar met 4% azijnzuur). Wasverzachter is een goudmijn, in de productie zwaar milieu belastend en ook in het afvalwater een zware last met onverteerbare siliconen. Maar het brengt de producent veel geld op.
De monteurs vertellen alleen wat ze door de fabrikanten wordt ingegeven. Geloof jij de reclamebeelden van de wastrommels en verwarmingselementen waar dikke lagen grauwe troep wordt afgeschud? Ik niet. Alles wordt in scene gezet om vooral te overdrijven.
SimonV
4 jaar geleden
+ Die indruk kreeg ik al. Synthetische rubbers zijn zelfs beter bestand tegen zuren. Ik heb geen recente bron kunnen vinden die hier iets anders over zegt.