Mijn wasmachine lekt water via het zeepbakje naar onderkant wasmachine. Hoe komt dit?

Sinds kort een lekkage onderkant voor. Als proef heb ik wat water in het zeepbakje gegooid. Dit komt er onmiddelijk weer uit aan de voorzijde onderkant op de vloer.
Wat is de oorzaak en is het de moeite waard te repareren?
Wasmachine is ongeveer 13 jaar oud. Zanussi Saffiro 1400

8.4K
Amadea
4 jaar geleden
Wat er de oorzaak van is kunnen wij niet raden, daar moet je een expert voor naar het apparaat laten kijken!
roelp
4 jaar geleden
Hoi Wwin, het bakje is helemaal in orde. Geen gaatjes. Ook eronder niet. Is ook goed schoon. Dus dat is niet het probleem. Water of zeep gaat rechtstreeks via het bakje intern door de wasmachine naar de bodem op de grond.
TurfGraver
4 jaar geleden
Slangen, afsluitrubbers...
Het loopt allemaal lang een heel traject en lek zal toch ergens zitten.

Antwoorden (2)

Net zoals bij een fiets binnenband heb je waarschijnlijk ontdekt dat er een gaatje in de bak zit. Dit vraagt om een drupje lijm om het te dichten. Is de bak vies? Dan kan je hem een nachtje in witte azijn leggen en de volgende dag goed poetsen met een schuurspons. De azijn zorgt ervoor dat eventuele kalk oplost.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De trommel van een wasmachine draait rond in een bak, die als een emmer onder en aan de zijkanten waterdicht is, maar boven helemaal niet. Op een wasmachine zit leidingenwerk voor water toe- en afvoer.

De toevoer loopt via het zeepbakje naar de 'bak'. De leidingen kunnen lek zijn. De watertoevoer had u al uitgesloten door zelf water in het bakje te gooien.

Aan de onderkant van de bak zit leidingenwerk naar een pomp en van de pomp de afvoer in.

Bij sommige wasmachines zit bij de pomp een schroefdeksel voor onderhoud/schoonmaken.

U zult het hele leidingenwerk en afsluitingen moeten nalopen om het lek te vinden.

Wasmachines die hedendaags op het internet te koop zijn hebben een levensduur van minimaal 10 jaar. Waarbij de duurdere varianten een levensduur van 15 tot 20 jaar beloven. Daarbij zou u de wasmachine als afgeschreven kunnen beschouwen, maar dat beslist u uiteraard zelf.