Kan je koudemiddel met het blote oog zien?

Kan je koudemiddel bij een airco van een auto of Split wandunit met het blote oog zien als hij lekt?
En hoe zit dat met het nieuwe middel R32?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Nee. Deze kun je niet zien.

Antwoorden (1)

"koudemiddel" is gewoon gas. In theorie kun je elk gas gebruiken.

Dat gas wordt samengeperst tot het vloeibaar is. Daaruit ontstaat warmte die elders afgevoerd moet worden.
De vloeistof wordt naar een verdamper geleid waar het zal verdampen. Bij dat proces zal het warmte uit de omgeving opnemen en zo de omgeving koelen. Na het verdampen wordt het gas teruggeleid naar de compressor die het weer opnieuw samenperst.

Gas kun je niet zien. De vloeibare versie is in principe wél zichtbaar, maar zit over het algemeen in ondoorzichtige metalen leidingen.

Wanneer het gas ontsnapt zal het dus vrijwel onmiddellijk vervliegen en daarmee onzichtbaar zijn.
Bij het lek kan soms wel wat water uit de lucht bevriezen. Dit kan een lek verraden.
De makkelijkste manier om een lek te vinden is vaak door wat met water aangelengd zeepsop op de verdacht plekken aan te brengen. Bij het lek ontstaan dan belletjes.