Hoe zoek je een aardlek op met een isolatieweerstand meter?

Ik heb begrepen dat als je een isolatieweerstand meting gaat doen je alle verbruikers moet loskoppelen. Maar waarom is dit nodig, als de aardlek in een verbruiker zit dan weet ik nog niets? Als je de meter instelt op 250V dan is dit toch niet schadelijk voor je apparatuur, de netspanning is ongeveer 235V.
Als ik alle groepen uitzet en ik meet groep per groep de weerstand tussen de nul en de aarde, doe ik het dan goed? En als ik dan de groep gevonden heb kan ik daarvan dan de weerstand meten van de verbruikers zelf?
Wat moet de minimale weerstand zijn, 1 Mohm?
*Bedoel natuurlijk tussen fase en aarde.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (1)

Je moet je meter helemaal niet instellen op Volt.
Als je lekweerstand wilt meten moet je de meter op weerstand zetten.
Je moet de lekweerstand van een verbruiker meten, niet van de groepen.
Daarom moet je de verbruiker loskoppelen (de stekker niet in het stopcontact).
De ene draad van de meter zet je op een pootje van de stekker (of op beide tegelijk).
De andere draad van de meter zet je op het aardclipje van de stekker.
Zet de meter op de gevoeligste stand (Meg Ohm). Hij mag nu niet uitslaan.

Maar als de aardlekschakelaar er uit vliegt is er een veel simpeler methode om de boosdoener te vinden.
1. Koppel alle verbruikers los (stekker eruit, of lamp een slag losdraaien.
2. Zet de hoofdschakelaars aan.
3. Schakel de verbruikers één voor één aan.
Op het moment dat de aardlekschakelaar er uit vliegt weet je wie de boosdoener is.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb je nog nooit gehoord van een isolatieweerstand meter? (Megger) Deze zet je een spanning van 250V tot 1000V op je installatie. Aardlekjes meet je niet met een gewone multimeter waar jij het over hebt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is niet zo simpel als het klinkt Reddie, ik had een koffiezetapparaat wat zo nu en dan zorgde voor een aardlekfout dus stellen dat je op jouw manier de boosdoener gaat vinden is voorbarig. Ook heeft mijn kat eens tegen een wandcontactdoos geplast (het zwijn!) en dat gaf ook een aardlekfout. Als je alle apparaten hebt ingeplugd zonder dat de aardlekschakelaar ingrijpt, is dat beslist geen garantie dat alles in orde is.