Waarom springt de aardlekschakelaar alleen s avonds dankzij de droger, en niet s ochtends?

Onze droger draait al zijn programma’s overdag (‘s ochtends en ‘s middags) probleemloos, aan een stuk door. Hij maakt ze gewoon af en de natte was wordt droog. Helemaal geen problemen. Echter, wanneer ik de droger ‘s avonds aanzet (ik blijf dan natuurlijk wakker) springt de aardlekschakelaar om en valt de droger uit. Dit gebeurt op verschillende momenten van verschillende programma’s: soms na een minuut, soms pas na een halfuur, soms twee minuten voor het einde van een programma. Er zit totaal geen logica in, behalve dat het altijd ‘s avonds is wanneer de aardlekschakelaar springt door de droger. Precies hetzelfde programma met precies dezelfde trommelinhoud wordt ‘s ochtends probleemloos volledig afgemaakt... terwijl het de avond ervoor niet lukte doordat de aardlekschakelaar om ging. Heeft iemand hier misschien een verklaring voor..? Wij hebben een Zanussi Lindo 300 condensdroger uit 2015, wordt gebruikt voor een huishouden van twee personen, staat op een goed geventileerde badkamer en filter en waterreservoir worden geleegd/schoongemaakt na iedere droogbeurt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien staan er in de avond meerdere grootverbruikers tegelijkertijd aanzoals een televisie kooktoestel/magnetron en trekt hij dat niet?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is ook waar wij in eerste instantie aan dachten, inderdaad. Voor de zekerheid hebben we toen alles nog eens gecontroleerd maar het is eigenlijk altijd zo (wanneer de aardlekschakelaar springt door de droger) dat mijn vriend dan ‘s avonds al slaapt, en ik in de keuken achter mijn laptop studeer met televisie uit. Verder ook geen radio, kookplaat, magnetron o.i.d. wat aan staat en de laptop zit ook niet in het stopcontact. Eigenlijk gebruiken we dan juist minder energie omdat ik de verwarming uitzet en slechts de lamp in de keuken nog even aan blijft
gvrox
5 jaar geleden
Bedoel je daadwerkelijk de aardlek, of juist een zekering ?

Antwoorden (1)

Een droger is een apparaat die veel watt verbruikt. De kans dat het vooral s'avonds gebeurt, kan zijn omdat er misschien op dat moment een ander apparaat op dezelfde groep ook veel stroomvraag heeft. Denk bijvoorbeeld aan een cv-ketel. S 'avonds zal hij weer aanspringen als je gaat douchen of simpelweg om het huis te verwarmen.

Apparaten met veel stroomvraag kun je het beste op rustige of aparte groepen zetten
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
De aardlek heeft toch niets te maken met hoeveel elektriciteit gebruikt wordt ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee klopt. Een ALS meet stroomVERSCHIL tussen de fase en nul. De wasdroger heeft waarschijnlijk gewoon een aardlek.