Hoe zet ik mijn rookmelder met ingebouwde batterij uit?

Ik heb laatst mijn nieuwe rookmelders binnen gekregen, en ik zag dat de batterijen ingebouwd zijn. Daarom heb ik ze nog niet geactiveerd. Ik wil namelijk eerst weten hoe ik de rookmelder uit kan zetten, bijvoorbeeld wanneer het einde van de levensduur van de rookmelder is bereikt.

Picture for question
TurfGraver
5 jaar geleden
Door melder los te halen en battery te verwijderen.
TurfGraver
5 jaar geleden
Hier zie je batterij zitten.
https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/411rmiXRA%2BL.jpg
Deze kun je vervangen als melder aangeeft dat batterij leeg raakt.
Inekez1
5 jaar geleden
Bij dit model rookmelder is het niet mogelijk zelf de batterijen eruit te halen. Hoewel er een testknop op zit die je ook kunt gebruiken om het alarm uit te zetten, is het volgens mij niet mogelijk om het 'lege-batterij-piepje' uit te zetten. Dit piept niet zo hard, maar wel om de 40 seconden volgens de handleiding. Daar wordt je inderdaad stapeldol van als je een kwartier onderweg bent naar een inleverpunt, nog afgezien van het feit dat die batterij ook 's avonds leeg kan raken en je dan de hele nacht zo'n piepend ding in huis hebt! Wat dat betreft niet goed nagedacht over het ontwerp. De batterijen zouden ongeveer 10 jaar mee moeten gaan, waarbij de fabrikant er vanuit gaat dat je elke week (!) het alarm test. Uit voorzorg zou je na 9,5 jaar de rookmelder kunnen vervangen, nog voordat er iets gaat piepen i.v.m. lege batterijen.
Of toch een ander model kopen, met een losse batterij zoals in de link van Turfgraver.
TurfGraver
5 jaar geleden
Meende dat het ander model was.
Zou nooit voor dit model kiezen dan.

Antwoorden (1)

Als het dan toch einde verhaal is voor de rookmelder, dan kan je de batterij met behulp van een hamer verwijderen. Daarna kan hij opgesplitst worden in chemisch-, elektronisch- en restafval.
jc54
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Hamer is niet nodig, kan er zo uitgehaald worden.
Inekez1
5 jaar geleden
Nee, Turfgraver. Bij dit model kun je de batterijen er niet zomaar uithalen of vervangen. Batterijen gaan 10 jaar mee en tegen die tijd is de melder aan vervanging toe.
Gewoon inleveren bij de milieustraat. Zelf openbreken van elektronische apparaten is niet de bedoeling jc54, daar is het recyclingsysteem niet bij gebaat!
Ruimtestation
5 jaar geleden
@Inekez1 - Oftewel, contant tussen het gepiep zitten. Daar heb ik dus helemaal niets aan!