Waarom zitten er druppels water aan de buitenkant van onze vriezer?

Utrecht
5 jaar geleden
Condens. Blijkbaar is je vriezer koud aan de buitenkant. Bij vochtige lucht condenseert er water op het koude oppervlak van je vriezer.

Antwoorden (2)

Dan is er iets mis met de isolatie van je vriezer.
Als de buitenkant te ver afkoelt, waardoor je daar condens krijgt, betekent dat ook dat de binnenkant opwarmt.
En de vriezer dus te veel stroom gebruikt.
5 jaar geleden
burgos
5 jaar geleden
Houd dat dan in dat hij stuk is?
Staat jouw diepvries in een luchtvochtige omgeving, zoals een kelder, dan kan luchtvochtigheid ervoor zorgen dat de buitenkant van de vriezer nat word. Dit gebeurt te allen tijde doordat de lucht buiten warmer is dan de lucht in de vriezer. Warme lucht kan meer vocht vasthouden dan lucht die koud is. De buitenkant van de vriezer is relatief koud, omdat de binnenkant van het apparaat hiervoor zorgt.

Als er dus warme lucht botst met deze koude buitenkant van de vriezer ontstaat automatisch condensvorming. Een andere mogelijkheid is dat het ontstaat bij jouw vriezer als je een nieuw huis hebt, waarvan de wand- en vloerkleden nog niet goed droog zijn. Waar het in feite om gaat is dat er vochtige elementen in de ruimte aanwezig zijn waarin jouw vriezer staat.

De condensatie heeft echter niets te maken van de kwaliteit van jouw vriezer. Integendeel, het geeft aan dat jouw vriezer goed koud is en zijn werk naar behoren doet! Wil je echter af van de condensvorming, dan kan je het apparaat beter in een droge plaats bij kamertemperatuur plaatsen.
een jaar geleden