de tankpomp van mijn airco was nat (druppels water). is dit normaal of moet ik die af en toe ledigen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Uw tankpomp is (aan de hier gekantelde foto te zien) kennelijk eentje met een tankje (opvangbakje) waar condenswater afkomstig uit de airco in opgevangen wordt. Zodra het tankje bijna vol is schakelt een drijvertje de pomp aan totdat het meeste water uit het grote grijze bakje weggepompt is, en dan moet het weer uitschakelen. Het pompje mag namelijk niet drooglopen, dus er moet altijd wat water onderin blijven staan. Alleen bij langer niet-gebruik kan dat water dan geleidelijk allemaal verdampen, maar dat is dan niet schadelijk voor het stilstaande pompje. Uit het Engels ingesproken demonstratiefilmpje https://youtu.be/TzyxRlG_iJE blijkt goed hoe het geheel hoort te werken. Tot zover lijkt alles bij u in orde. Maar u schrijft dat het pompje nat is. Daar bedoelt u dan kennelijk de buitenkant mee. Dat hoort niet te gebeuren, maar het komt wel eens voor en is dan vaak het gevolg van een niet perfect waterdichte aansluiting van de afvoerslang van het pompje naar een afvoerpunt en uiteindelijk het riool. In de meeste gevallen moet zo’n pompje het water eerst een stukje omhoog brengen, voordat het verderop ergens naar het riool kan weglopen. Dat betekent dat als het pompje afslaat, er nog bijvoorbeeld een meter water omhoog in de afvoerleiding aanwezig blijft. Een terugslagklep tussen pomp en afvoerslang voorkomt dat dat weggepompte water weer terug het tankje in loopt (want dan zou de pomp weer opnieuw aanslaan en zo kun je eeuwig doorgaan). Als dan de aansluiting van de leiding op het pomphuis niet waterdicht is, komt dat water er langzaam weer uit gesijpeld, niet het tankje in, maar als druppels op de buitenkant van het pomphuis. Vermoedelijk is bij u de aansluiting van de slang dus niet perfect waterdicht. Maar de oplossing is dus niet om met de hand het tankje te ledigen. Daar zal meestal wat water in staan. Ik denk aan een tie-wrapje (bindbandje) dat slechts één keer rond de slang ligt. Dan is er één plek bij de sluiting waar de slang niet goed aangedrukt wordt. Door een tiewrapje meerdere slagen rond de slang te leggen kan dat denk ik voorkomen worden. Maar anders is een echt goed passend geschroefd slangenklemmetje misschien gewoon beter. ___ Dit is een ander informatief filmpje, maar de uitleg is wat lastiger te volgen. https://youtu.be/I5bNOrzQOyc

Toegevoegd op 22 augustus 2018 21:36: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100