kan ik een koelkast en combi magnetron op een stekkerdoos aansluiten?

ik heb een wandcontact doos in de keuken liggen waarvan dit niet in bereik ligt van de combi magnetron en het koelkast.
zou ik dit kunnen verlengen met een stekkerdoos ?
aansluitwaarde combi magnetron ; 1450Watt
spanning; 230V
aansluitwaarde koelkast ; 70watt
spanning; 230V

Help me please ?!?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
25.5K
redhouse
5 jaar geleden
Als het met randaarde is, geen probleem.
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik heb een geaarde stekkerdoos (met Duitse en CE keurmerken) waarvan de schakelaar al bij een belasting van 2000 W heet werd.
Op de onderkant staat echter gewoon een max. belasting van 16 A bij 250 V (dus 4000 W). Door de schakelaar er omhoog uit te wippen (doos zelf is niet demontabel) werd zichtbaar dat er nog meer verbindingen extreem slordig gesoldeerd en door oververhitting zwartgeblakerd waren. Bij opnieuw belasten bleken die ook heet te worden. Totaal ondeugdelijk, en de aangebrachte keurmerken onwaardig.
Het fabrieksmerk is een plaatsnaam in China maar als merk onbekend, en de door mij ingelichte NVWA kon hier niets mee, want de NL winkel van aankoop was niet meer bekend. Na enig zoeken op het internet bleek dat zulk prutswerk onder ingewijden bepaald niet onbekend is. Alleen heeft niet iedereen er langdurig 2000 W of meer op aangesloten.
Sindsdien voel ik of zwaarbelaste snoeren en stekkers na enige tijd wel gewoon koud blijven! (En gebruik te lange snoeren niet opgerold!)

Antwoorden (1)

Dat kan, maar je moet wel even oppassen dat de verlengkabel die je gebruikt voldoende vermogen door kan geven. Boven de 1500 watt wordt 3x 1,5mm² draad aangeraden, dan heb je iig voldoende marge. 1mm² zou ook wel moeten kunnen, maar dan zou je theoretisch eerder in de problemen kunnen komen. Heb lange tijd een oven en koelkast op een stekkerdoos gehad zonder problemen.

Deze zou geen problemen op mogen leveren.
https://www.bouwmaat.nl/stekkerdoos-3-voudig-3x15-mm-randaarde-15-meter-snoer/product/0000601149