Hoe verleng ik mijn wasmachinesnoer zo goed mogelijk?

Jammer genoeg heb ik het snoer net iets te kort geknipt, waardoor ik nu mijn wasmachine niet meer kan aansluiten op de trekschakelaar. Ik heb de bovenkant van mijn wasmachine eraf gehaald met het idee om het hele snoer te vervangen, maar dat is mij veel te veel werk. Ik heb vandaag hetzelfde snoer van dezelfde dikte gekocht.
Hoe kan ik deze het beste aan het snoer van de wasmachine monteren? Moet ik de koperdraden aan elkaar draaien en dan tapen met isolatietape? Of kan ik deze beter aan elkaar solderen? Waar moet ik verder op letten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ondanks dat je het teveel werk vindt moet je het toch zo doen, want aders zo in elkaar draaien met isolatie tape is echt heel slecht bedacht, dit zou bij mij permanent in m'n achterhoofd blijven zitten als een hele slechte oplossing. Gewoon in één keer goed doen, vraag anders een handige buurman voor een biertje en dat hij het voor je doet.

Antwoorden (3)

Er is maar 1 oplossing, het snoer vervangen. Het snoer van een wasmachine moet uit 1 stuk bestaan. Dit staat als het goed is ook in het instructieboekje van je wasmachine.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ga er dan nog maar eens naar kijken
Snoer verlengen door ze met lasdoppen te verbinden. Het geheel van de verbindingen in een waterdichte lasdoos (met rubbers) aan de muur bevestigen onder of naast de trekschakelaar. Tip: Zet de lasdoos op een plek dat het snoer van de wasmachine nu genoeg ruimte heeft, maar dat je de machine ook nog eens naar voren of opzij kunt schuiven zonder het snoer los te hoeven maken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lelijke oplossing, even de deksel van de machine en zo een nieuw snoer aansluiten is veel netter en goedkoper.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt allebei!!!
@Buurmannetje: wat is de moeilijkheidsgraad van dit klusje voor een beginner? zijn die adereindhulzen makkelijk te openen met een tang of een ander voorwerp? Ik heb helaas weinig 'speciaalgereedschap'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" zijn die adereindhulzen makkelijk te openen met een tang of een ander voorwerp?"
Nee, die moet je gewoon afknippen, en bij de Gamma een nieuw zakje kopen, speciaal gereedschap is niet nodig, je kunt ze een beetje aanknijpen met een zijkniptang of het snij gedeelte van een combinatie-tang zodat het een beetje blijft zitten, de rest komt vanzelf vast als je het aandraait. Je kunt ook de einden vertinnen i.p.v. adereindhulsjes te kopen.
Inekez1
6 jaar geleden
@"Lelijke oplossing"
Ja, dat klopt. Maar de trekschakelaar zit er al en ik heb nog nooit een mooie trekschakelaar gezien. Dus heel fraai wordt het geheel toch niet om naar te kijken en dat lijkt me bij een wasmachine ook niet zo belangrijk. Wel belangrijk dat het veilig is en dat de aansluitingen goed gemaakt worden. Voor een onervaren doe-het-zelver is dit makkelijker en veiliger dan de aansluiting IN de wasmachine vervangen.
Goedkoper? Adereindhulzen bij de gamma zijn duurder dan een lasdoos.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Buurmannetje
harstikke bedankt. Ik ga het proberen en op hoop van goede zegen komt het allemaal goed. Ik laat het nog weten
Als de wasautomaat op een schakelaar is aangesloten, MOET het snoer vernieuwd worden. De installatie heeft geen aardlekschakelaar, alle andere oplossingen zijn onveilig. Als je het zelf niet aandurft, laten doen.
Anders bij de gamma adereind hulzen met tang kopen. Alleen de juiste aansluiting van de geelgroene aardedraad is van belang.