Hoe achterhaal je het probleem als de stroom zich onregelmatig uitschakelt?

In de meterkast is de stroom in onze woning opgedeeld in meerdere groepen. Elke groep heeft er een schakelaar voor zitten die dus bij de allereerste groep uit schakelt waardoor de achterliggende 4 stoppen ook uit geschakeld zijn (aardlekschakelaar??).
Nu vliegt deze schakelaar er dus zo nu en dan uit, soms weken /maanden niets en nu eergisteren nacht, gisteren nacht en vannacht.
Nooit overdag gebeurd, altijd snachts of smorgens heel vroeg.
Weet iemand waar ik het kan zoeken? Het is een vrij grote groep (de hele woonkamer, halletje, boven 2 ruimtes zitten hierop.
Of is dit makkelijk te traceren via een electricien?

TurfGraver
6 jaar geleden
Zou toch apparaten welke op dat soort momenten aanslaan verdenken.
Koelkast, verwarming of misschien iets anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn eerste ingeving zou ook de verwarming zijn aangezien die meestal 's morgens vroeg als eerste inschakelt. Ga eventueel na of je andere apparaten hebt die 's morgens inschakelen, bijv. met een tijdklok o.i.d.
mikeybaco
6 jaar geleden
Ik heb mijn woning eigenlijk voor 95% voorzien van Philips Hue, dat zijn lampen die altijd 24/7 "aan" staan maar pas oplichten als de je ze aan zet in de app. Als hier het probleem in zou zitten dan zou hij waarschijnlijk ook overdag problemen geven.
De ketel, afzuiger van de douche, etc zit hier ook op aangesloten. Wij hebben vloerverwarming en via Google Nest is ingesteld dat hij pas rond 12:00 uur gaat verwarmen.
Aangezien het snachts vaak gebeurd is het juist zo moelijk te traceren. Snachts gebruiken we immers geen apparatuur.

Antwoorden (1)

Dit is zelfs met specialistische meetapparatuur on-site nog een van de lastigste klachten om op te lossen.

Soms is vocht de oorzaak, soms de bliksem en dan weer een apparaat met een storing.

De enige concrete tip die ik je kan geven is de volgende:

Check hoe je aardlekschakelaar is aangesloten!

Het aansluiten van enkelfasige eindgroepen op een driefasige (vierpolige) aardlekschakelaar van 30 mA wordt afgeraden. De reden is dat lekstromen van de verschillende eindgroepen elkaar kunnen beïnvloeden waardoor een goede werking van de aardlekbeveiliging niet kan worden gegarandeerd.

Is dat niet het probleem dan, in het geval dat wanneer het soms maanden kan duren voor een storing optreed, dan is het eigenlijk alleen maar met geluk te vinden.

De oplossing is dan: je erbij neerleggen. (helaas)

Dat kan op 2 manieren:
1) Doet niets en je accepteert dat soms de stroom uitvalt.
2) Je zet (of laat er in zetten) er een minder gevoelige aardlekschaker. Tot 30mA is sowieso toegestaan bij een normale woning.