Wel, een adapter die nutteloos uit een stopcontact bengelt is eigenlijk een kleine energievampier, die je de hele dag door geld kost. Een adapter blijft de hele dag door stroom slurpen, zelfs wanneer er geen toestel aan hangt om op te laden.
In principe genereert alle elektrische (oplaadbare) apparatuur warmte. Houdt deze apparatuur vrij zodat warmte kan worden afgevoerd en houdt brandbare goederen zoals kleding, beddengoed en plastic tasjes uit de buurt;
Gebruik zo veel mogelijk de bijgeleverde adapters (opladers) van hetzelfde merk die ook echt geschikt zijn voor het apparaat dat moet worden opgeladen en schaf deze bij voorkeur aan via de erkende vakhandel. Veel mensen gebruiken deze oplaadapparatuur ’s nachts. Dan merk je niet dat er iets fout gaat met zo’n adapter en je ruikt ook niets als je slaapt. Zorg daarom dat er een rookmelder aanwezig is in huis met name in de ruimte waarin geslapen wordt en in ruimten waarin deze oplaadapparatuur wordt gebruikt. Een klein brandje kan grote gevolgen hebben.