Hoe kan ik voorkomen dat mijn wasmachine zich verplaatst op een houten vloer?

Tijdens het centrifugeren beweegt de wasmachine zich een aardig eindje naar voren. Wasmachine staat op een houten laminaat vloer.
Wasmachine staat op een rubberen anti-trillingsmat en onder de mat een lekbak.

Wat is de beste volgorde om de wasmachine te plaatsen?
1. Rubber mat op de vloer, dan lekbak met wasmachine erop?
Of
2. Lekbak op de grond, daarna rubbermat erin en dan wasmachine, zoals nu en danmisschien met een extra houten spaanplaat onder de lekbak?

De wasmachine staat trouwens waterpas op de vloer.

17.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar zijn die stelmoeren onder de wasmachine wel goed afgesteld ?
bv . dat de ene stelmoer niet goed is afgesteld !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er bestaan ook rubberen doppen waarin de wieltjes van de wasmachine ahw invallen. Werkt prima.

Antwoorden (1)

De wasmachine staat nu te dansen op de rubberen mat. De lekbak kan waarschijnlijk makkelijk over de vloer schuiven omdat er weinig wrijving is tussen bak en vloer. Vaak is de beste oplossing om die hele rubberen mat weg te laten en de stelvoetjes van de wasmachine strak te zetten. De wasmachine moet waterpas staan, maar vooral stevig. Als je met je handen tegen de wasmachine duwt moet deze niet bewegen. Met de pootjes op een rubber mat drukken de pootjes zich om beurten in het rubber (en het rubber duwt weer terug) waardoor er teveel beweging in de machine komt.

Een dun stukje anti slip materiaal of dubbelzijdig tape kan helpen de lekbak op z'n plaats te houden. Heeft de lekbak zelf anti slip voetjes, maak die dan schoon (en de vloer ook), anders schuiven de voetjes te gemakkelijk op het vuil.

Toegevoegd na 28 minuten:
"Wasmachine staat op een houten laminaat vloer."
Wat bedoel je daarmee? Een laminaat vloer met houtprint op een betonnen constructievloer? Of een houten constructievloer met daaroverheen een laminaatvloer?

Met een betonnen (of ander hard materiaal) constructievloer heb je een stabiele basis. Als het laminaat goed is gelegd op een goede ondervloer, dan zou er geen beweging in de laminaatvloer mogelijk moeten zijn.

Heb je een houten constructievloer waar al een beetje beweging in zit met daarop een zachte ondervloer en zwevend laminaat, dan heeft je hele vloer waarschijnlijk te veel beweging onder de wasmachine. Het kan dan zinvol zijn de vloer te verstevigen onder de wasmachine. Gebruik daarvoor een stevige plaat (massief hout, geen spaanplaat!) en schroef die vast in de houten constructievloer, dus door het laminaat en ondervloer heen.