Wat kan ik doen aan een tikkende koelkast?

We hebben recent een nieuwe koelkast gekocht, van indesit. We moesten deze wel naast het gasfornuis plaatsen, we zitten in een huurhuis, en qua opstellingen van gasaansluitingen en stopcontacten kon het niet anders. De koelkast word wel warm aan de zijkant, maar in de koelkast zit een controlesticker of de temperatuur oke is en dat is altijd zo, ook tijdens het koken. Maar sinds een tijdje maakt de koelkast harde tik/ knal geluiden zodra de koelkast aanslaat of net erna. Iemand enig idee hoe dit kan en wat er aan te doen? Heeft het te maken met het koken naast de koelkast?

10.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dit is op afstand niet te beoordelen. Hier moet een monteur (of handige buurman of -vrouw) even fysiek naar kijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plak aan die kant isolatie materiaal .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij tik of knal geluiden. Maar ik heb koekasten gehad die in het begin nogal bromde maar na een maand geluidloos was.
Bordensteker
6 jaar geleden
Je hebt tegenwoordig koelkasten die niet meer met een radiator aan de achterkant werken, maar hun warmte via de twee gewoon witte zijwanden afstaan aan langsstromende lucht. Dat ontbreken van een radiator aan de achterkant kun je in de winkel nauwelijks zien omdat je er zonder spiegeltje niet goed achter kunt kijken, en ik verwacht dat de meeste kopers hier helemaal niet verdacht op zijn, want een koelkast koop je niet regelmatig en er is vaak enige haast bij. Zo’n koelkast mag dus niet stijf tegen iets anders staan, want er moet lucht langs kunnen stromen.
“Plaats het apparaat op een stevige, vlakke ondergrond en let op dat er genoeg ruimte omheen is voor voldoende ventilatie. Er is minimaal 10 cm rondom nodig tussen het apparaat en de muren. Op deze wijze kan het apparaat de warmte goed kwijt, goed koelen en energiezuinig functioneren.” staat er onopvallend in de tekst onder 'Ingebruikname' in de gebruiksaanwijzing van mijn Inventum KV550. Dat lijkt mij als waarschuwing rijkelijk onvoldoende, want ventilatie kun je bij sommige koelkasten ook toereikend hebben onder de voorzijde door naar achteren en dan naar boven. Ik had mijn nieuwe koelkast uitgekozen op de buitenmaten van de oude, en was dus behoorlijk verrast. Gelukkig stond die oude ook rondom voldoende vrij, dus het paste toch.
Ik heb de leverancier dat ook in de antwoorden en opmerkingen bij het na de aankoop volgende Online Klanttevredenheidsonderzoek laten weten, maar heb daar geen reactie meer op gekregen. Bij zulke koelkasten is het in deze situatie uitwendig nog eens extra isoleren door het echt bedekken van een zijwand uiteraard ook niet de oplossing! Tenzij de ontwerper er rekening mee heeft gehouden dat het warmte afstaan soms maar aan één zijkant goed kan gebeuren. Wat dus bij mijn koelkast blijkens de gebruiksaanwijzing niet het uitgangspunt is geweest.

Antwoorden (2)

Dit heeft mogelijks te maken met de variatie van temperatuur,het materiaal zet dan uit en krimpt (ter hoogte van de rijplaag?) ook de warmtewisselaar speelt een rol,die word steeds warm en koud.
6 jaar geleden
Het is vast wel te horen of dat de kast zelf is, door temperatuurverschil en bovendien weet je wanneer je aan het koken bent dus de zijkant warm wordt.

Denk er aan dat de olie onderin de compressor, samen met het koelmiddel in het systeem zit. Bij vervoer mengt dit waardoor het wordt mee gepompt naar de verdamper/sproeier en het koelmiddel haar werk niet goed kan doen. De koelkast zal in dat geval veel vaker aanslaan en de motor bromt ook meer. Om olie van de koelvloeistof te scheiden zit er een sponsje in de pomp maar echt heel goed houdt dat systeem koelvloeistof niet schoon. De oplossing voor slecht werkende en brommende koelkasten is deze twee maal een dag uit te zetten zodat de olie bezinkt.