Kun je onder stroom staan door een plas water die uit de wasmachine/vaatwasser stroomt?

Stel je wasmachine of vaatwasser gaan stuk en er stroomt plots water onder de machine vandaan je wilt dit dan laten stoppen door naar de machine te lopen maar je moet eerst door een plas water heen lopen terwijl de machine nog aan staat. Kun je van dit water wat op de grond ligt dan een schok krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
svetivlas
6 jaar geleden
Als je verplicht bent om door de plas water te lopen om in de meterkast de stroom uit te schakelen en je wil absoluut geen risico nemen kan het op de volgende manier. Plaats naast het stopcontact een ander stopcontact (2).
leg een leiding vanaf dit stopcontact naar een plaats waar je bij kunt indien het onverhoopte gebeurd en sluit die aan op een trekschakelkastje ( Je ziet ze wel eens in de badkamer waar de wasautomaat staat) sluit dit schakelkastje ook met een leiding weer aan op de groep waar de wasser op zat ( eventueel op het stopcontact waar ze eerst op zat) en je hebt een beveiligd cirkeltje gemaakt
waardoor je op een veilige plaats de stroom die op de wasser staat uit kunt schakelen door aan het touwtje te trekken. Als op het schakelkastje het rode lampje uit is, wil dit zeggen dat en geen stroom meer op de vaatwasser KAN staan. Deze schakelaars schakelen zowel fase als nullast uit. Alles dus.
Gebruik wel originele draad en geen snoer, want dan heb je bij hoog stroomverbruik een ander gevaar, namelijk brandgevaar door oververhitte leiding.

Antwoorden (2)

Als de stekker niet in een geaard stopcontakt zit wel degelijk .
leg eerst een rubbermat o.i.d.van rubber op de grond " b.v. rubberlaarzen aan doen"
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, als de stekker in een geaard stopcontakt zit dan komt het water dus niet onder stroom te staan? Ondanks het apparaat nog aan staat?
Computoon
6 jaar geleden
Als alles goed werkt, dan is de aardlekschakelaar in de meterkast al uitgeschakeld of zekering al gesprongen op het moment dat het apparaat onder stroom komt te staan. En staat het apparaat dus "uit:. Je kunt ook in de meterkast de groep uitschakelen waarop het apparaat is aangesloten. Nog veiliger. Maar dan gaat alles uit wat op die groep is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De rubberen mat zal weinig helpen als die ook in het water staat. Het beste kan je dan je hoofdschakelaar uit zetten, zo weet je het zeker dat de spanning overal af is. Ook een aardlekschakelaar kan weigeren.
svetivlas
6 jaar geleden
Als er een aardlekschakelaar is gemonteerd schakelt deze al uit ook als het apparaat niet op een geaard stopcontact is aangesloten omdat, als er stroom op dat water staat, dit weglekt via de vloer, waardoor al bij 15ma de stroom wordt uitgeschakeld.
Het is trouwens helemaal niet zo vanzelfsprekend dat water dat uit een lekkende vaatwasser komt onderstroom staat. Deze kans is zelfs klein.
Er is altijd een risico dat die plas water onder spanning staat. Onder normale omstandigheden zal dit niet gebeuren aangezien je beveiliging zal aanspreken. Maar ook dit is maar mechanica en dit kan weigeren. Je aardlekschakelaar zal moeten afschakelen bij een lekstroom. Helaas gebeurd het vaak genoeg dat dit niet gebeurt met alle gevolgen van dien.
Als je zeker wilt zijn dat de spanning overal weg is zet je je hoofdschakelaar uit (niet alleen maar de groep, want dan kan er nog altijd spanning op staan). Vervolgens trek je de stekker uit het stopcontact en droog je alles en kijk(of laten kijken) je wat het probleem is.
Wil je het zeker weten dan moet je meten, want meten is weten!

En.... Veiligheid voorop!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw info! Ik zit alleen met het volgende probleem, mocht deze lekkage zich ooit voordoen. Mijn wasmachine staat in de hal en vederop in de hal zit de meterkast. Ik ben dan verplicht om door de plas heen te lopen om bij de meterkast te komen. Hoe kan ik dit op de veiligste manier doen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is een uitdaging.
Misschien lukt het met een lange stok?
Met isolerende laarzen kan je zonder problemen op de plas staan. Maar om hiervoor nu een set laarzen voor te kopen is geen doen. De kans dat zoiets gebeurd is zeer klein, het moet een samenloop van meerdere dingen zijn die misgaat als een plas water onder spanning staat van de wasmachine. Je zou wel een houten vlonder of een pallet erover heen kunnen leggen om vervolgens bij de meterkast te komen. Dit moet dan wel hoog genoeg zijn dat het hoger is dan het waterniveau. Hout isoleert maar niet als het drijfnat is, de drogen delen dus.