Ik heb een keramiekoven met een perilex stekker. Hoe kan ik die aansluiten op krachtstroom?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb krachtstroom, kan ik gewoon 2 van de 3 fasedraden van de krachtstroomaansluiting gebruiken, of is dat te simpel gedacht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Daarvoor met je krachtstroom hebben en dus ook de aansluiting voor die stekker.

Antwoorden (1)

Als je krachtstroom hebt dan moet je het ook gaan gebruiken om het meeste uit je kookplaat te halen.
Je zal dan alle drie de fases moeten gebruiken hiervoor.
Als je nog geen perilex aansluiting hebt zal je er een moeten (laten) maken. Meestal is er een loze leiding (een buis van de meterkast tot de keuken) waar je het perilex wandcontactdoos(wcd) mee kan gaan voeden.
Sluit het aan volgens de afbeelding hieronder.
Als je geen loze leiding hebt zal er een alternatief moeten komen om hier een 3 fase aansluiting te maken.
Je moet in ieder geval een aparte groep hebben om je kookplaat te voeden, dus niet zomaar van een ander wcd aftakken, het vermogen is te groot(en de functie is bekend van het wcd, hierdoor op een aparte groep voor een keuken) en dit mag niet volgens de nen1010(minimale installatie eisen voor elektrische installaties).

Het is mogelijk om de kookplaat op 1 fase te laten werken, maar ook hier is een aparte groep vereist. Maar aangezien er 3 fases beschikbaar zijn zou ik ze ook gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
keramiekoven is toch geen kookplaat @Datelmont
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie dat je gelijk hebt, vergissing van me Maar de aansluiting blijft hetzelfde.
Het gaat om de manier van aansluiting, niet om de gebruiker zelf. Maar bedankt voor de correctie