Hoe kan ik mijn raam afdichten rondom de afvoerslang van een mobiele airco?

's Zomers kunnen de temperaturen in mijn slaapkamer flink oplopen. Daarom wil ik graag een mobiele airco aanschaffen. (Een split unit is helaas geen optie). Dat betekent wel dat er een afvoerslang via het raam naar buiten moet.

Om warme buitenlucht (én muggen!) uit de slaapkamer te houden, is een raamafdichting nodig. Het draai/kiepraam, waardoor de afvoerslang naar buiten moet, is zó groot dat ik er geen raamafdichting voor kan krijgen. Alle raamafdichting die op het internet wordt aangeboden is geschikt voor ramen met een omtrek van maximaal 400 cm, terwijl mijn (enige) slaapkamerraam veel groter (1.52 m. hoog en 1.03 meter breed) is.

Weet iemand daar een simpele oplossing voor?
Ik ben geen doe-het-zelver, maar misschien kan een klusbedrijf daarvoor iets fabriceren?

34.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het een idee om je enige slaapkamerraam in tweeën te splitsen door een vakman/ aannemer/ klusbedrijf. Daarna zullen de gaten veel kleiner zijn om af te dichten, lijkt me.
paulus811
6 jaar geleden
Mijn advies is om geen mobiele airco te kopen. Heb ooit zo'n ding gehad en sliep alsnog niet van de herrie. Het is weggegooid geld. Wil je m toch, koop er dan een waarbij al een vulstuk zit voor je raam. Dat is een schuimstrook met een gat voor de slang en aan beide uiteinden een punt om het openstaande raam af te dichten.
Pieter2011
6 jaar geleden
@jodokus52 Het is een huurwoning en ik hoop vóór de zomer 2018 ergens anders te wonen. Dit soort ingrepen zijn dus geen optie. @paulus811 Ja, ik weet het, zo'n ding is niet ideaal. Maar ik lig liever wakker van het lawaai dan van die vreselijke hitte...
Die afdichting in schuimvorm, heb je toevallig een voorbeeld van zo'n airco? Of een plaatje?
paulus811
6 jaar geleden
@Pieter2011, de Trotec airloc 100 is bijvoorbeeld een kant en klare afdichting. Ik heb ook mobiele airco's gezien waar al een raamafdichting bij wordt geleverd, maar kan me het merk niet meer herinneren. http://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=p97aSkh4&id=485C51E150EC452FBA10B5ED8E691C0F02E496D9&thid=OIP.p97aSkh4QAGMr7nfIZmYqgEsDS&q=airco+raamafdichting&simid=608037413441307344&selectedIndex=6&ajaxhist=0
Pieter2011
6 jaar geleden
@paulus811 Ja, die Trotec ken ik. Dat merk verkoopt mobiele airco's. Zo'n raamafdichting kun je er los bij kopen. Veel mensen kopen die ook voor andere merken dan de Trotec airco. Probleem met die afdichting is dat het alleen geschikt is voor ramen met een omtrek van max. 400 cm.

Het beste antwoord

Ik heb hier met hetzelfde probleem gezeten. Daarvoor heb ik een oplossing gevonden. Ik heb een heb een multiplex plaat gekocht die precies in de raamsponning past met opengedraaid raam. Vervolgens heb in in die plaat een gat gemaakt waar de slang precies door past. De plaat heb ik geschuurd en geverfd, zo dat het ook nog een beetje oogt.
jc54
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus!
Mocht je ook licht door de raam willen kies dan voor perspex (= plastic "glas") i.p.v. Triplex
paulus811
6 jaar geleden
Bij sommige airco's wordt een dergelijke afdichting in een schuimvorm meegeleverd. Maar inderdaad werkt deze oplossing ook prima. +
paulus811
6 jaar geleden
Ozewiezewoze, je dekt het raam niet af met de oplossing van jc54, maar alleen de opening. Daarnaast is perspex duurder en iets moeilijker te verwerken.
Pieter2011
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ga het zeker proberen. Nog even een vraagje: sluit die multiplex plaat het hele raam af of alleen de kier waardoor de slang naar buiten loopt? Uit jouw antwoord begrijp ik het eerste, maar de reactie van Paulus suggereert de tweede mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het gedaan met klittenband en stof. Gewoon strips langs de randen en rondom de slang zelf een cirkel-constructie (ook van klittenband) zodat het afsluit. Op deze manier heb je niet een lompe constructie los liggen wanneer je je raam gewoon dicht hebt zitten. Verder heb je gewoon het raam waar het licht doorheen komt. Als afdichting is het niet perfect uiteraard, maar wel goed genoeg. Het is niet alsof je de warme lucht naar binnen voelt drukken.

Andere antwoorden (1)

Airco raamafdichtingskit(bijv. bij Bol, tussen €25-€35). Werkt met rits/klitteband.