Regelt de omvormer van de zonnepanelen de Hz op het zelfde tijdstip als van het net?

Hier had ik met een collega een discussie over.
Het net heeft een spanning van 230V/AC met een frequentie van 50Hz. De zonnepanelen voeden het net met een gelijkstroom wat omgevormd wordt naar 230V/AC 50Hz. In mijn theorie moet de omvormer de frequentie gelijk maken aan die van het net, want als hij niet gelijk zou lopen zou je dus max 100Hz naar een toestel zoals je TV krijgen. Mijn collega denkt hier anders over en zegt dat dit niet uit maakt.
Wie kan mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

De omvormer waarmee u uw zonne-energie levert aan het net, synchroniseert met het elektriciteitsnet. Dat wil zeggen dat de omvormer zich aanpast aan de spanningshoogte en -frequentie van het elektriciteitsnet. Deze synchronisatie gaat zo ver dat, bij uitval van de elektriciteit uit het net, de omvormer geen energie meer levert. Hier zit ook iets anders achter: stel dat er bij u in de straat gegraven moet worden door de netbeheerder. Dan zouden ze alsnog geëlektrocuteerd kunnen worden door uw zonnepanelen.

En 180 graden uit fase wil niet zeggen 100Hz :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeer late reactie van mij maar goed,
Oke duidelijk over de omvormer. 180 graden uit fase zegt me niks. Maar ik doelde op dit: De 50Hz uit het net komt op een bepaald moment, als de omvormer ook 50Hz geeft maar precies tussen het "rust" moment van de 50Hz van het net dan krijgt hij in mijn theorie dus 100 pulsjes per seconde ipv 50.