Kost het veel energie als mijn warme kraan in een miezerige straal ruim vier uur heeft aangestaan?

Rond 20u ben ik in slaap gevallen. Om 00u schrok ik wakker en zag dat mijn keukenkraan in een heel dun straaltje liep/druppelde. Heeft zoiets grote gevolgen voor een gasrekening?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is hoeveel energie en niet hoeveel geld. Ik zie het nu ook, dus alle antwoorden in euro´s zijn onjuist. Het antwoord dient in Joules te zijn.

Het beste antwoord

Ervan uitgaande dat een straaltje water per minuut ongeveer 200 druppels inhoudt: dat is in vier uur 18 liter water.
1 liter water opwarmen tot 60°C kost ca. 0,75 cent.
18 liter kost dan 18 x 0,75 cent = 13,50 cent.
SimonV
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Maar het opwarmen van een klein beetje water kon wel eens niet 100% efficiënt gebeuren.
SimonV
7 jaar geleden
Misschien, dan kost het een paar cent meer.
Reddie
7 jaar geleden
@SimonV, misschien ook een beetje minder.
Bij de uitgangspunten in mijn reactie op carsrac kom ik wat lager uit, maar wel in dezelfde buurt.
Maar mogelijk slaat de ketel niet eens aan bij zo’n klein straaltje.
SimonV
7 jaar geleden
't Blijft natuurlijk letterlijk "nattevingerwerk".
Bij mij slaat de ketel helaas altijd wel aan in zo'n geval...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je gaat uit van inkoopprijs van gas en water en niet de vervangingskosten van gas en water. Ik weet niet of een GL´er ook tot dezelfde prijs zou komen. Dat gas en water bijna gratis uit de kraan komt betekend niet dat het bijna gratis is.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je een aardgasverbruik hebt van MAXIMUM 1,-€.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kun je dat ook onderbouwen met een berekening. Want wij weten de tijd, de hoeveelheid water per seconde, dat waarschijnlijk alleen de warme kraan open stond en de gasprijs.
Reddie
7 jaar geleden
@carsrac,
1 m^3 aardgas levert 33 MJ aan warmte.
Het opwarmen van 1 liter water van 0 tot 100 graden kost 100.000 caloriën.
Een m^3 aardgas kost ca 60 cent.
Met deze gegevens kom 1k in de buurt van het antwoord van SimonV. Een beetje lager.
In elk geval niet een bedrag om je zorgen te maken over de energierekening. Maar waarschijnlijk slaat je ketel niet eens aan bij zo'n klein straaltje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga met mee dan het gaat om 1 liter. Maar die liter moet ooit aan vult worden, dus aanslaan van de ketel is overbodig informatie en suggereert dat aanvullen minder geld kost dan vervangen van de gehele inhoud van de ketel per liter.