waarom maakt mijn radiator lawaai?

Beste mensen,

Ik woon sinds de zomer op kamers in een appartementen complex. De verwarming wordt centraal geregeld, ik heb geen eigen thermostaat. Ik heb één radiator met een kraan er op. Het was me al opgevallen dat de radiator op stand 0 een stromend geluid maakt, en op stand 5 niet. Ik dacht dat er iets verkeerd was aangesloten, dat 5 dus uit was en 0 aan. Nou hebben ze dit weekend de verwarming opgestookt, en blijkt dat 5 dus wel verwarming warm is. Mijn radiator maakt dus een geluid alsof er water stroomt als de radiator dicht staat (stand 0). Hoe komt dit, en beter, hoe is dit op te lossen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het probleem melden bij de woningbouwvereniging. zij zullen wel raad weten. Lijkt of de verwarming zich bijvult maardit zou moeten stoppen zodra hij vol is! succes!
Bordensteker
7 jaar geleden
Als een kraan echt dicht is, dan kán hij geen geluid maken.
Geluid betekent dat er iets doorheen komt, in dit geval: water of lucht. Meer keus is er niet.
Hij zal in de stand 0 dus wel een heel klein beetje open zijn, zodat er iets doorheen komt. Een nauwe opening maakt soms juist veel lawaai. Een grotere opening kan dan stiller blijken te zijn.
Er kan sprake zijn van een ruisend lawaai als er alleen maar water (of juist alleen maar lucht) rond de kraan zit, en een borrelend geluid als er zowel water als lucht nabij de kraan zit. Als de radiator met de kraan helemaal open goed van boven tot pakweg halverwege of lager heet wordt, dan zit er echt wel water in, maar dan kan het wel zijn dat er helemaal bovenin nog wat lucht zit.
Ontluchten moet je doen met in elk geval de kraan dicht (wat dus hier al een beetje tegenzit), en als het even kan terwijl de waterpomp van de installatie niet draait. De lucht ontsnapt langs het kleine ontluchtingskraantje bovenaan, terwijl het water zich bijvult vanuit de retourbuis onderaan de radiator. (Mits er voldoende waterreserve zit in het zgn. expansievat.) Veel radiatoren hebben een zgn. voetventiel. Dat is een klein afsluitkraantje op de afvoerbuis, dat je vaak met een inbussleuteltje kunt dichtdraaien. Indien dat er bij jou zit, kun je het ontluchten ook doen met dat voetventiel tijdelijk dichtgedraaid: dan heb je geen last van het feit dat de radiatorkraan op de toevoerzijde een beetje open blijft staan, want dan kun je het ontluchten doen met de toevoerkraan open. Als er véél lucht in jouw radiator zit, dan kan het zijn dat er bij het openen van de kraan alleen een laag gedeelte van de radiator echt goed warm wordt. Maar dan zou je IN de radiator een soort waterval moeten horen als de kraan goed open staat. In dat geval kan het zijn dat het water IN de radiator vooral recht onder de knop naar beneden valt, en dan wordt het dus daar wel warm, en meer naar opzij niet. Misschien helpt nog het als je uitlegt of je een kamer hebt in een appartement dat verwarmd wordt door een centrale stookinstallatie van een heel gebouw (of van stadsverwarming). Dan zou je verwachten dat er meer kamers in het appartement problemen hebben.
Als het een ketel is die alleen dit ene appartement bedient, dan moet je eigen huisbaas het probleem kunnen verhelpen. En misschien kun je een duidelijke foto plaatsen van jouw knop. Of zoek op Google naar jouw knop tussen de vele afbeeldingen van “radiatorknop”.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ontluchten kan gewoon met alles aan en open. Kraan zal inderdaad net niet helemaal afsluiten.
Het kan ook simpelweg de thermostaat zijn die er niet goed op zit.
Zet hem op stand 5 en kijk of ie los zit en of je iets kan aandraaien. (met de hand)

Antwoorden (1)

Deze zal waarschijnlijk ontlucht moeten worden