Mijn gasoven gaat niet uit, hoe krijg ik hem uit?

Een van mijn huisgenoten heeft onze oude gasoven aangezet.
Ik krijg hem niet uit. Knoppen draaien werkt niet. De brander onder de oven brand, het is loeiwarm. Wat kan ik doen? Ziet foto van de oven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gaskraan uitzetten.
Amadea
8 jaar geleden
In eerste instantie is dat te verhelpen door de gaskraan dicht te draaien. Die zit achter het apparaat tegen de muur (in mijn ervaringen altijd rechts). Maar dan kan je de gaspitten ook niet gebruiken. Als je opgeeft welke Pelgrim het precies is kunnen we de gebruiksaanwijzing opzoeken en je vertellen hoe het moet.
Erna55
8 jaar geleden
Willekeurig aan knoppen draaien is geen oplossing. Draai eerst de gaskraan dicht van het fornuis, als je daar niet bij kunt dan de hoofdkrant van het gas dicht zetten. Die zit in de meerkast. Meestal heeft een fornuis een knop voor aan, soms ook de keuze voor een grillfunctie. Een andere knop is voor temperatuur.
Bekijk even of je die twee knoppen kunt vinden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Doe in ieder geval rustig. Als je de knop van de oven naar 'uit' draait, duurt het nog even voordat de over echt uit gaat. Dat komt doordat er nog gas in de leidingen zit. De oven gaat pas echt uit als dat gas is opgebrand. Dat kan enkele seconden duren. Als jij voor die tijd de knop alweer naar 'aan' hebt gedraaid, blijft de oven dus gewoon branden. Daarnaast is het bij veel fornuizen zo dat je de knop niet domweg naar minimum kunt draaien. Als de knop op minimum staat, kun je hem niet verder meer draaien. In plaats daarvan moet je de knop naar maximum draaien, zodat de oven zo hard mogelijk brandt. Daarna moet je de knop nog een stukje verder draaien, want net een stukje voorbij 'maximum' zit 'uit'. En dan, zoals gezegd, een paar seconden wachten.

Antwoorden (1)

Draai se hoofdkraan van het gas dicht en zoek dan RUSTIG naar een definitieve oplossing !

Toegevoegd na 2 minuten:
Wellicht moet je dan een avondje zonder warm water en verwarming overleven, maar in de zomer moet dat te doen zijn.

Kijk, wanneer de oven afgekoeld is eens of je het probleem zelf oo kan lossen. Anders moet je morgen even een handige buurman of een vakman laten komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt ook de gaskraan van het fornuis dichtdraaien, dan heb je in de rest van het huis gewoon gas voor warm water en verwarming.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Als je daar bij kan is dat inderdaad een prima optie !