mag je de buitenunit van een mobiele airco in een ruimte plaatsen met een centraal ventilatiesysteem ?

Op die manier hoeft de unit niet op mijn balkon te staan en hebben mijn buren er geen last van

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zal het dan niet te warm worden in die ruimte?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een buitenunit kan best op je balkon, deze zijn tegenwoordig zo stil dat de buren hem niet of nauwelijks zullen horen. ik zou hem in ieder geval nooit in een afgesloten ruimte hagen.
paulus811
8 jaar geleden
Volgens mij heeft een mobiele airco nooit een buitenunit....
paulus811
8 jaar geleden
Overigens, als je een goed merk split airco koopt hebben de buren er sowieso geen last van. De buitenunits van bijvoorbeeld Daikin zijn supersnel.
Bordensteker
8 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk superstil, Paulus?
De buitenunit van mijn mobiele split airco was helaas wel (te) luidruchtig.
Kijk maar eens naar de afbeeldingenresultaten die je krijgt met deze drie zoekwoorden samen: mobile split airco. Daar zie je dan ook wel wat gewone split combinaties bij voor vaste montage, maar ook duidelijk mobiele sets. Voordeel ten opzichte van een ‘monobloc’ is beter rendement en slechts een vrij dunne navelstreng naar buiten voeren inplaats van een dikke luchtslang.
Vaste installaties zijn inderdaad ruimer bemeten en hoeven geen fel werkend ventilatortje op de kleine buitenunit te hebben, en kunnen daardoor stil zijn. Ondanks het feit dat hier de meeste techniek buiten staat of hangt. Bij mobiele split sets zit de compressor denk ik vrijwel altijd in de grote binnenunit, anders kun je niet blijven volhouden dat de koper de buitenunit eventueel gewoon aan een raamkozijn buiten kan hangen. Daarvoor moet de buitenunit klein en licht zijn, en het gevolg is: herrie.

Het beste antwoord

Dan heb je, afhankelijk van de afmetingen van die ruimte en van de kracht van die centrale ventilatie, een grote kans dat het daar zo warm wordt dat de buitenunit zijn warmte niet goed meer kwijt kan, wat de werking van je airco zal verminderen tot die wellicht zelfs uitvalt.
Dit dan nog los van eventuele nadelige effecten op de centrale ventilatie, die hiervoor niet bedoeld zal zijn.
Je kunt ook nog nadelige effecten verwachten van de warmte-afgifte via de tussenwanden naar aangrenzende ruimten.

Dit is in veel situaties een karakteristiek probleem van mobiele split systemen: omwonenden zitten met alle ramen open en hebben last van jouw buitenunit (die bij mobiele sets nogal lawaai kan maken).
Buitenunits van vaste installaties zijn voor zover ik weet in het algemeen een stuk stiller.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zou kunnen ,maar die ruimte zeker laten ventileren mbv mechanische ventilator ,ronde buis gebruiken geeft minder herrie.
maar antwoord op je vraag niet doen ,uitlaat van airco is minimaal > 30 graden ,je voorgestelde situatie is wel apart namelijk airco aan en cv ,of je gebruikt warm water van je ketel ,Bepaalde componenten in met name airco zijn thermisch gezekerd ,bv bij bepaalde omgevingstemperatuur vallen ze uit.
In werking airco moet dit niet uit maken qua btu ,zolang de aanzuig maar niet in contact komt met de extra warme lucht ,

Kun je je condensatie water vrij ,enne een airco slurpt energie ,let op piekbelasting wanneer airco en ketel beide aan staan op een stopcontact

Succes Arno