Kan een scheurtje net op de rand van het deurtje in het vriesvak kwaad?

Ik maakte met het deurtje van mijn vriezer in mijn koelkast een verkeerde beweging en nu zit er een scheurtje in het plastic bij het deurtje net op de rand in het binnen in het vriesvak. Kan dit kwaad of moet ik het echt laten repareren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Een scheurtje kun je in veel gevallen gewoon repareren met wat plakband.
Of dat met dit scheurtje kan, is zonder een duidelijke foto in elk geval niet online te beoordelen.
(Is het vriesvak zelf gescheurd, of het deurtje?)

Maar dit zou mijn eerste keus zijn. Laat in dat geval de koelkast ontdooien (het plastic moet in elk geval goed droog en schoon zijn, als het te koud is zit er onmiddellijk na afvegen meteen weer nieuwe vochtaanslag op en dan zal plakband minder goed hechten), pas dan de randen van de scheur netjes tegen elkaar aan en plak daar plakband op. Mogelijk moet je even iemand laten helpen.
*Misschien* kun je met een föhn het plastic plaatselijk voldoende opwarmen om een snelle plakbandreparatie mogelijk te maken.

Als je dezelfde soort overbelasting nog eens laat gebeuren, zal het plastic weer op dezelfde plek willen scheuren natuurlijk, en doordat het materiaal daar al een scheur heeft, zal het plakband oprekken of er wellicht afgetrokken worden. Wat dan weer op dezelfde manier te repareren is.

Een scheur in plastic is vaak goed echt te herstellen met plasticlijm. Mensen die plastic modellen maken (vliegtuigmodellen uit bouwdozen, scheepsmodellen, enz.) hebben daar ervaring mee (en voorraad van). Met plasticlijm wordt het plastic weer min of meer één geheel op de plek van de reparatie. Het oppervlak is dan weer dicht, maar de sterkte kan minder zijn dan eerst.
De gerepareerde plek moet dan wel voldoende lang kunnen ‘drogen’ (uitharden).
Eventueel stel je zo’n meer definitieve oplossing daarom uit tot in de winter. Dan kan de te repareren plek warm zijn en het voedsel toch koud gehouden worden.

Omdat er bij het scheuren of breken van plastic niet gauw materiaal verdwijnt, zie ik niet meteen in dat je echt met opvullend materiaal als kit zou moeten gaan werken. Alhoewel met kit ook lijm bedoeld kan zijn.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh, oke. Plakband heb ik toevallig tape heb ik toevallig thuis liggen ;-)
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Met een scheurtje raak je geen vitale delen van het vriesvak wat ten koste kan gaan van de veiligheid en de gezondheid.

Wel kan het ten koste gaan van de isolerende werking van het vriesvak, gevolg hiervan is een minder goed werkende vriezer en een hogere energierekening.

Of je het wil laten repareren dat is je eigen keus.

Maak het scheurtje dicht met wat kit en werk het netjes af dan kunnen er ook geen onhygiënische resten achterblijven.

Doe dit wel als het vriesvak uit staat en warm is, anders kan de kit niet goed drogen.