Vanaf wanneer gaat de levensduur van een apparaat in?

Ik woon nog thuis maar verzamel mijn uitzet al bij elkaar. Nu heb ik een aantal elektrische apparaten gekocht, namelijk een strijkijzer, een mixer en een citruspers.

Momenteel ben ik helaas werkloos en is er nog geen uitzicht om het huis uit te gaan, al is dit wel mij prioriteit. Desalniettemin vind ik het heel leuk af en toe iets te kopen en zo mijn uitzet al bij elkaar te sparen.
Nu hebben elektrische apparaten een bepaalde levensduur, 'slijt' het apparaat ook al als het nog ongebruikt in de doos zit? Ik vraag me af of het dan zonde is dat een mixer bijv. al 1 jaar ongebruikt in de kast staat?
Of gaat de levensduur van een apparaat pas in op het moment dat je het gebruikt?

Verder weet ik natuurlijk wel dat mijn garantie wel sneller verloopt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja de apparaten die ik gekocht heb zijn neem ik aan van de iets betere kwaliteit, allemaal van Philips.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Castle
9 jaar geleden
Welke levensduur bedoel je?
De meest voorkomende zijn de technische en de economische levensduur.
Van de technische levensduur is sprake als er op een bepaald moment een gebrek optreedt waardoor het apparaat niet meer (goed) werkt.
Bij een economische levensduur gaat het, kort gezegd, om de afschrijvingsperiode van een product. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik neem aan dat je de technische levensduur bedoeld:
Je moet goed opletten dat je het product niet bewaard in een vochtige omgeving. Misschien was het beter om die spullen pas te kopen op het moment dat je er ook gebruik van wilt maken. Het geld kon je dus beter op een spaarrekening laten staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel de technische levensduur, Castle. De spullen bewaar ik in een goed droge, niet te warme of te koude omgeving. Ik kan er inderdaad ook voor kiezen het geld op mijn spaarrekening te laten staan en die producten pas te kopen als ik ook echt een eigen woonplek heb. De reden dat ik ze nu koop is omdat op mezelf wonen op die manier meer gaat leven voor mij, ik vind het heel leuk om alvast wat spulletjes te kopen. Ook geeft het me een prettig idee dat ik alvast spullen heb, en daar dus geen geld meer aan uit hoef te geven.
Ivana
9 jaar geleden
Van niets doen slijt een apparaat niet hoor. In een droge omgeving en veilig opgeborgen is er niets aan de hand. Alleen je fabrieksgarantie verloopt dan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of sparen 'beter' is betwijfel ik met de huidige rente. :)
Aan de ander kant, meeste elektronica wordt goedkoper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Moordigger: Niet als de Euro blijft dalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan nog koop je voor die 100 euro van nu 'meer' elektronica straks Jackd. :)
Al zal dat voor klein huishoudelijk apparatuur niet zo snel opgaan.
Maar een TV, Home Cinema, wasmachine e.d. zou ik nog wel even mee wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar wacht ik ook zeker nog even mee, Moordligger. Ik heb hier niet de ruimte om alvast een wasmachine op te slaan... Het gaat puur om wat kleinere apparaten, zoals ook bijvoorbeeld een koffiezetapparaat of waterkoker.

Het beste antwoord

Zolang een apparaat niks doet en netjes verpakt is zal de "levensduur" pas in gaan bij eerste gebruik. Het is idd de fabrieksgarantie die verloopt binnen twee jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt. Wel kan het zo zijn dat het apparaat op papier een slechtere kwaliteit krijgt. Dat ligt niet aan het apparaat, maar aan de ontwikkeling van nieuwe apparaten. Je apparaat blijft dezelfde, maar omdat er betere op de markt komen wordt het in verhouding tot wat er op de markt is, minder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn wel een paar materialen die o.a. uitdrogen of harder worden en daardoor bijvoorbeeld sneller breken.
Maar dat is meer een probleem als je iets 30 jaar wilt bewaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
haha Jackd binnen nu en 30 jaar hoop ik toch wel mijn eigen plekje te hebben...

Andere antwoorden (1)

De garantie gaat altijd in op de aankoop datum. Dat je apparaten (nog) niet gebruikt is helaas jammer en niet aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag gaat niet over garantie maar over levensduur. Als de levensduur van een apparaat gem. 20 jaar is maakt het niet uit of je hem nu opent of in 2020. Als je hem nu opent is de levensduur in 2035 gem. afgelopen. Als je hem in 2020 opent in 2040.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat: Mee eens, maar als je komt klagen omdat je het apparaat zo kort kon gebruiken geldt de aankoopdatum als referentie en niet de tijd dat je het apparaat gebruikte. Dat was de insteek van mijn antwoord.