Zuigt een stofzuiger van 900 watt even goed als een stofzuiger van 2.000 watt?

In Europa wordt in 2017 de verkoop verboden van stofzuigers met een vermogen boven de 900 watt. (Volgende week is het maximum vermogen 1.600 watt dat verkocht mag worden)
Mijn vraag is: zijn dat inferieure apparaten, waarbij ik er twee keer zo lang over doe om mijn huis schoon te maken? Of werkt dat niet zo? En zo nee, waarom bestaan er dan stofzuigers met zo een groot vermogen?

escape
9 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij eerder 3x zo lang en wordt het nooit zo schoon. Een tv met minder vermogen is nog te begrijpen. Een stofzuiger niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook niet het idee dat men nog veel meer zuigkracht uit het zelfde vermogen kan halen. Zoals je dat wel ziet met koelkasten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
achtergrondinfo
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/08/eerst_ging_het_licht_uit_en_nu_zitten_we_ook_nog_in_de_stofresten.html
bamibal
9 jaar geleden
Het kan volgens mij alleen als de breedte van de zuigmond kleiner wordt. Dus dan ben je wel langer bezig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maakt ook nog verschil of je op een gladde vloer of bijv. hoogpolig tapijt moet stofzuigen. Voor dat laatste heb je meer vermogen nodig dan voor het eerste.

Het beste antwoord

Hoe goed een stofzuiger presteert, hangt niet enkel af van het toegevoerde vermogen.
Meer bepalend is de constructie en uitvoering van de centrifugaal ventilator in de stofzuiger die het vacuümvermogen moet leveren.

De centrifugaal ventilator zuigt de lucht aan via de slang en vaste buizen en zuigmond en perst deze lucht door een stofzak of stofreservoir en filters weer naar buiten.
Het opgezogen stof blijft dan achter in de stofzak of het reservoir.

Doordat de zuigmond normaliter contact maakt met een ondergrond zoals een tapijt, ontstaat er een vacuümkracht die afhankelijk is van de dichtheid van de ondergrond. Een tapijt geeft een mindere vacuümkracht dan een laminaatvloer, doordat er blijvend meer lucht door de zuigmond kan gaan. Aan een laminaatvloer zuigt de zuigmond zich vast, het vacuüm coëfficiënt is dan veel hoger.

Hoe hoger dat vacuüm, hoe meer vermogen van de aandrijvende elektromotor wordt gevraagd.
Je hoort dat aan het veranderende geluid dat de motor dan gaat produceren, de motor moet harder werken.

Niet alleen het opgenomen vermogen stijgt dan, ook de warmteontwikkeling in de motor wordt snel groter, zodat een kleine motor met laag vermogen dit niet lang vol zal houden. De thermische beveiliging (indien aanwezig) zal dan snel ingrijpen en de motor uitschakelen om verbranden te voorkomen.

Daarom kiezen de meeste fabrikanten voor een elektromotor met een gemiddeld vermogen van ca. 1400 Watt omdat bij dit vermogen goede prestaties op diverse ondergronden kan worden gegarandeerd, bij een lange technische levensduur.

Hogere vermogens hebben voor huishoudelijk gebruik weinig zin temeer omdat het rendement (=verhouding toegevoerd vermogen tot geleverde prestatie) bij een stofzuiger gemiddeld al zeer laag is, slechts zo'n 8%. Het meeste vermogen gaat verloren aan verlies door warmteontwikkeling en luchtlekkage.

De meeste innovaties aan stofzuigers zitten in de manier waarop het vacuüm zo efficiënt mogelijk kan worden opgewekt met de beschikbare veilig te gebruiken elektromotoren.
Waar vroeger een simpele recht toe recht aan schoepenventilator werd gebruikt om de zuigkracht op te wekken, zijn nu turbo-achtige constructies voor de ventilator bedacht die veel hogere prestaties leveren bij een gemiddeld elektrisch vermogen tussen de 1000 en 1500 Watt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus zijn stofzuigers die straks aan de Europese norm moeten voldoen qua elektriciteit verbruik niet perse minder of inferieur, ze zijn weer efficiënter dan die van nu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zuigtest
Volgens Steven Klijn van De Stofzuigerkoning in Amsterdam moeten we ons niet blindstaren op het vermogen van een stofzuiger. 'Het gaat om de zuigkracht, niet om het stroomverbruik.' Hij geeft in zijn zaak een demonstratie. Een stofzuiger van 1100 Watt blijkt ongeveer net zo goed te zuigen als een model van 2000 Watt. 'Fabrikanten kunnen dus ook goede stofzuigers maken met een lager stroomverbruik, maar dat hoge wattage is een verkooptruuk. De klant denkt 'Hoe hoger hoe beter'.